Centralność ma sens
Abstrakt
Podjęto próbę zdefiniowania centralnych serwisów informacyjnych poprzez ich znaczenie i wpływ oraz co najmniej regionalny charakter, a następnie konsekwencje kulturowe. Podano przykłady usług i systemów, które odpowiadały tym kryteriom i zwrócono uwagę, że analogiczną rangę próbuje się niekiedy osiągnąć przy złym zarządzaniu, braku wizji, niedoborach planowania itp. Podano kilka informacji o dorobku katalogu centralnego polskich bibliotek naukowych NUKAT i jego sytuacji wobec wdrażania przez Bibliotekę Narodową systemu, w którym centralną rolę odgrywa oprogramowanie, a nie precyzyjnie zdefiniowane relacje pomiędzy współpracującymi bibliotekami.
Bibliografia
DRABEK, A. Scalać? Sumować? Tworzyć nowe? Inicjatywy tworzenia w Polsce centralnych bibliograficznych baz danych. Biuletyn EBIB [online]. 2022, nr 5(206). [Dostęp 20.10.2022]. ISSN 1507-7187. Dostępny w: http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/820.
FRANKE, J. OMNIS albo pytania bez odpowiedzi. Przegląd Biblioteczny [online]. 2021, z. 3, s. 385–422. [Dostęp 20.09.2022]. ISSN 0033-202X. Dostępny w: http://ojs.sbp.pl/index.php/pb/article/view/891.
HOLLÄNDER, S. Swisscovery – przyszłość akademickich systemów bibliotecznych, czyli użytkownik jeszcze bardziej w centrum uwagi. Tłum. H. Hollender. Biuletyn EBIB [online]. 2022, nr 5(206). [Dostęp 20.10.2022]. ISSN 1507-7187. Dostępny w: http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/827.
HOLLENDER, H. Rozwiązania światowe w zakresie platform informacyjnych. W: Kisielnicki, J., Gałązka-Sobotka, M. (red.). Rozwiązania organizacyjne zapewniające trwałość systemu informacji naukowo-technicznej, praca zbiorowa. Warszawa: Uczelnia Łazarskiego, 2012, s. 60-76. ISBN 9788364054044.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.