Centralność ma sens
Abstract
An attempt was made to define central information services by their relevance and impact and, at the very least, their region-wide nature, and then the cultural implications. Examples were given of services and systems that met these criteria, and it was pointed out that an analogous stature is sometimes attempted with poor management, lack of vision, shortfalls in planning, etc. Some information was given about the achievements of NUKAT union catalogue of Polish research libraries, and its situation in the face of the National Library's implementation of a system in which the central role is played by software rather than by clearly defined relationships between cooperating libraries.
References
DRABEK, A. Scalać? Sumować? Tworzyć nowe? Inicjatywy tworzenia w Polsce centralnych bibliograficznych baz danych. Biuletyn EBIB [online]. 2022, nr 5(206). [Dostęp 20.10.2022]. ISSN 1507-7187. Dostępny w: http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/820.
FRANKE, J. OMNIS albo pytania bez odpowiedzi. Przegląd Biblioteczny [online]. 2021, z. 3, s. 385–422. [Dostęp 20.09.2022]. ISSN 0033-202X. Dostępny w: http://ojs.sbp.pl/index.php/pb/article/view/891.
HOLLÄNDER, S. Swisscovery – przyszłość akademickich systemów bibliotecznych, czyli użytkownik jeszcze bardziej w centrum uwagi. Tłum. H. Hollender. Biuletyn EBIB [online]. 2022, nr 5(206). [Dostęp 20.10.2022]. ISSN 1507-7187. Dostępny w: http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/827.
HOLLENDER, H. Rozwiązania światowe w zakresie platform informacyjnych. W: Kisielnicki, J., Gałązka-Sobotka, M. (red.). Rozwiązania organizacyjne zapewniające trwałość systemu informacji naukowo-technicznej, praca zbiorowa. Warszawa: Uczelnia Łazarskiego, 2012, s. 60-76. ISBN 9788364054044.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.