Czy performans poprawi jakość usług biblioteki uczelnianej? Wprowadzenie do zagadnienia
Abstrakt
Omówiono zagadnienia performatyki – jako splot działań równych podmiotów sprawczych – oraz performansu, który możemy dzielić na kulturowy, techniczny i organizacyjny. Biblioteki uczelniane już wcześniej performowały, natomiast współczesność oferuje kreatywne ich odkrycie właśnie z pomocą teorii performatycznych. Paradoksalnie, uwolnienie zawodu bibliotekarza poszerza ramy performansu. W artykule podjęto również takie kwestie jak performatywność ludoteki, edukacja performatywna bibliotekoznawstwa oraz „biblioteka bez barier” i szkolenie biblioteczne jako performans. To uświadomienie ma na celu pobudzenie do poprawy jakości usług bibliotek uczelnianych.
Bibliografia
AHMAD KASSIM, N. Evaluating User’s Satisfaction on Academic Library Performance. Malysian Journal of Library & Information Science 2009, vol. 14, no. 2, s. 101–115. ISSN 1394-6234.
Bibliotekarz uwolniony – deregulacja czy degradacja? IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Białystok, 12–14 czerwca 2013. Praca zbiorowa pod red. H. Brzezińskiej-Stec i J. Żochowskiej. Białystok: Wydaw. Uniwersytetu w Białymstoku, 2014. ISBN 9788374314053.
Czym jest design thinking? [online]. Design Thinking. [Dostęp 10.04.2022]. Dostępny w: https://designthinking.pl/co-to-jest-design-thinking/.
DOMAŃSKA, E., „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce. Teksty Drugie [online]. 2007, nr 5, s. 48–61. [Dostęp 10.04.2022]. ISSN 0867-0633. Dostępny w: https://rcin.org.pl/Content/51247/PDF/WA248_67479_P-I-2524_domanska-zwrot.pdf.
KARCZEWSKI, L. Prowokacja wobec konserwatywnego oka. Performans osób z niepełnosprawnościami. W: Bal, E., Świątkowska, W. (red.). Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne. Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013. ISBN 9788323335993.
KIL-MATLAK, A. Nowe media jako nasi wspólnicy: o sprawczości technologii na podstawie myśli Bruno Latoura. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja 2012, nr 6, s. 358–372. ISSN 0867-0633.
KRAJEWSKI, M. Performatywność baz danych na przykładzie danych wizualnych „Niewidzialne miasto”. Człowiek i Społeczeństwo 2013, t. XXXVI, z. 2, s. 303-314. ISSN 0239-3271.
ŁĄCZYŃSKI, M. Przepis na ludoteki. Finansowanie wypożyczalni gier ze środków budżetu partycypacyjnego w Polsce. Homo Ludens 2020, nr 1(13), s. 103–116. ISSN 2080-4555.
MATYSIAK, D. Przestrzeń biblioteczna odpowiedzią na potrzeby czytelnika. W: Świrad, M., Żmigrodzka, B. (red.). Biblioteka na miarę. Przestrzeń, zasoby, usługi. Wrocław: Wydaw. Uniwersytetu Ekonomicznego, 2016. ISBN 9788376955827.
MCKENZIE, J. Performance and democratizing digitality. StudioLab as critical design pedagogy. W: Leeker, M., Schipper, I., Beyes, T. (red.). Performing the Digital. Performativity and Performance Studies in Digital Cultures [online]. 2017. [Dostęp 10.04.2022]. ISBN 978-3-8394-3355-3. Dostępny w: https://mediarep.org/handle/doc/2196.
MCKENZIE, J. Performuj albo… Od dyscypliny do performansu. Przeł. T. Kubikowski. Kraków: Tow. Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 2011. ISBN 9788324216529.
PAPUCZYS, T. Jaka piękna katastrofa. Performer [online]. Instytut im. Jerzego Grotowskiego, 2012. [Dostęp 10.04.2022]. ISSN 2544-0896. Dostępny w: https://grotowski.net/performer/performer-5/jaka-piekna-katastrofa.
PIENIĄŻEK, M. Polonistyka performatywna: o humanistycznych technologiach wytwarzania światów.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.