Will the performance increase the efficiency of the university library?
Abstract
I understand performance according to Jon McKenzie as a combination of activities of equal subjects; performances can be divided into cultural, technical and organizational. University libraries have performed before, while the present day offers creative discovery with the help of performative theories. Paradoxically, releasing the profession of a librarian broadens the framework of the performance. In the article, I also take up issues such as the performativity of the ludotheque, performative education in library science, and the "library without barriers" and library training as a performance. This awareness is intended to stimulate the increased efficiency of university libraries.
References
AHMAD KASSIM, N. Evaluating User’s Satisfaction on Academic Library Performance. Malysian Journal of Library & Information Science 2009, vol. 14, no. 2, s. 101–115. ISSN 1394-6234.
Bibliotekarz uwolniony – deregulacja czy degradacja? IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Białystok, 12–14 czerwca 2013. Praca zbiorowa pod red. H. Brzezińskiej-Stec i J. Żochowskiej. Białystok: Wydaw. Uniwersytetu w Białymstoku, 2014. ISBN 9788374314053.
Czym jest design thinking? [online]. Design Thinking. [Dostęp 10.04.2022]. Dostępny w: https://designthinking.pl/co-to-jest-design-thinking/.
DOMAŃSKA, E., „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce. Teksty Drugie [online]. 2007, nr 5, s. 48–61. [Dostęp 10.04.2022]. ISSN 0867-0633. Dostępny w: https://rcin.org.pl/Content/51247/PDF/WA248_67479_P-I-2524_domanska-zwrot.pdf.
KARCZEWSKI, L. Prowokacja wobec konserwatywnego oka. Performans osób z niepełnosprawnościami. W: Bal, E., Świątkowska, W. (red.). Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne. Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013. ISBN 9788323335993.
KIL-MATLAK, A. Nowe media jako nasi wspólnicy: o sprawczości technologii na podstawie myśli Bruno Latoura. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja 2012, nr 6, s. 358–372. ISSN 0867-0633.
KRAJEWSKI, M. Performatywność baz danych na przykładzie danych wizualnych „Niewidzialne miasto”. Człowiek i Społeczeństwo 2013, t. XXXVI, z. 2, s. 303-314. ISSN 0239-3271.
ŁĄCZYŃSKI, M. Przepis na ludoteki. Finansowanie wypożyczalni gier ze środków budżetu partycypacyjnego w Polsce. Homo Ludens 2020, nr 1(13), s. 103–116. ISSN 2080-4555.
MATYSIAK, D. Przestrzeń biblioteczna odpowiedzią na potrzeby czytelnika. W: Świrad, M., Żmigrodzka, B. (red.). Biblioteka na miarę. Przestrzeń, zasoby, usługi. Wrocław: Wydaw. Uniwersytetu Ekonomicznego, 2016. ISBN 9788376955827.
MCKENZIE, J. Performance and democratizing digitality. StudioLab as critical design pedagogy. W: Leeker, M., Schipper, I., Beyes, T. (red.). Performing the Digital. Performativity and Performance Studies in Digital Cultures [online]. 2017. [Dostęp 10.04.2022]. ISBN 978-3-8394-3355-3. Dostępny w: https://mediarep.org/handle/doc/2196.
MCKENZIE, J. Performuj albo… Od dyscypliny do performansu. Przeł. T. Kubikowski. Kraków: Tow. Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 2011. ISBN 9788324216529.
PAPUCZYS, T. Jaka piękna katastrofa. Performer [online]. Instytut im. Jerzego Grotowskiego, 2012. [Dostęp 10.04.2022]. ISSN 2544-0896. Dostępny w: https://grotowski.net/performer/performer-5/jaka-piekna-katastrofa.
PIENIĄŻEK, M. Polonistyka performatywna: o humanistycznych technologiach wytwarzania światów.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.