Trzy tysiące użytkowników bibliotek nie może się mylić: zobrazowanie wpływu biblioteki za pomocą jednego otwartego pytania ankietowego

Słowa kluczowe: ankieta, ocena, metody jakościowe, technika zdarzeń krytycznych, wartość, wpływ

Abstrakt

Bibliotekarze chcący znaleźć równowagę pomiędzy ilościowymi i jakościowymi pomiarami wartości powinni rozważyć włączenie do swoich badań pytań z zakresu techniki zdarzeń krytycznych (ang. critical incident technique, CIT). Dodanie nawet jednego dobrze przemyślanego pytania CIT do większej puli pytań ankietowych umożliwia zebranie relacji użytkowników. Użytkownicy własnymi słowami opisują wpływ usług, zasobów i przestrzeni biblioteki na nauczanie, uczenie się i prowadzenie badań w ich instytucji. Omówione zostało pytanie CIT zastosowane przez jedną z dużych publicznych bibliotek badawczych, zlokalizowanej na kilku kampusach. Pytanie brzmiało: „Opowiedz nam w kilku zdaniach o sytuacji, w której pracownicy biblioteki, jej usługi, zasoby lub przestrzenie miały pozytywny wpływ na twoją edukację lub pracę naukową". Uzyskano ponad 3000 odpowiedzi od studentów studiów licencjackich i magisterskich oraz wykładowców. Komentarze, analizowane w całości, wskazują na wpływ pracowników biblioteki, przestrzeni i usług na wykładowców i studentów, podczas gdy poszczególne odpowiedzi mogą służyć jako ilustracje szczegółowych zagadnień w większych raportach, a także zapewnić pogłębiony opis i kontekst niezbędny do zrozumienia innych wyników ilościowych.

Bibliografia

Borgen, William, Norman Amundson, and Lee Butterfield. “Critical Incident Technique.” In The SAGE Ency-clopedia of Qualitative Research Methods, vol. 1. Edited by Lisa M. Given, 158–159. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, 2008. Gale Virtual Reference Library, GALE|CX3073600095. http://link.galegroup.com/apps/doc/CX3073600095/GVRL?u=wash_main&sid=GVRL&xid=2dd5dc76.

Oakleaf, Megan, and Michelle Millet. “Help Yourself to Student Impact Data: Conducting a ‘Help’ Study to Explore Academic Library Value.” ACRL Value of Academic Libraries (blog), March 20, 2012, http://www.acrl.ala.org/value/?p=285.

Todd, Ross, and Carol Kuhlthau. “Student Learning through Ohio School Libraries, Part 1: How Effective School Libraries Help Students.” School Libraries Worldwide 11, no. 1 (2005): 63–88. EBSCOhost.

Whelan, Debra Lau. “13,000 Kids Can’t Be Wrong.” Library Journal, February 1, 2004. http://lj.libraryjournal.com/2004/02/ljarchives/13000-kids-cant-be-wrong/.

Opublikowane
2024-02-19