Jak bibliotekarze mogą skutecznie uczyć kompetencji informacyjnych i cyfrowych dorosłych użytkowników bibliotek?

  • Marta Kostecka Miejska Biblioteka Publiczna w Szczecinie, Stowarzyszenie LABiB
Słowa kluczowe: kompetencje cyfrowe, kompetencje informacyjne, edukacja informacyjna, edukacja medialna, edukacja cyfrowa, information literacy, lifelong learning, uczenie się przez całe życie, edukacja dorosłych, andragogika

Abstrakt

Aby uczyć kompetencji informacyjnych i cyfrowych dorosłych użytkowników bibliotek, trzeba odpowiedzieć na cztery podstawowe pytania: Kim są dorośli? Czym są kompetencje informacyjne i cyfrowe? Jak uczą się dorośli? Gdzie szukać inspiracji i wsparcia, aby nasze działania edukacyjne były skuteczne? Te podstawowe kwestie omówione zostały w artykule.

Bibliografia

BEE, H. Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydaw., 2004. ISBN 8372984328.

GUS: Biblioteki publiczne w 2019 r. W: Instytut książki [online]. [Dostęp 15.04.2021]. Dostępny w: https://instytutksiazki.pl/aktualnosci,2,gus-biblioteki-publiczne-w-2019-r,5349.html.

IFLA Media and Information Literacy Recommendations. W: IFLA [online]. 7.12.2011. [Dostęp 15.04.2021]. Dostępny w: https://www.ifla.org/files/assets/information-literacy/publications/media-info-lit-recommend-en.pdf.

Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych [online]. Fundacja Nowoczesna Polska, 2014. [Dostęp 31.03.2021]. Dostępny w: http://edukacjamedialna.edu.pl/media/chunks/attachment/Katalog_kompetencji_medialnych_2014_EudBrrI.pdf.

KAZIMIERSKA, I. i in. Uczenie się dorosłych: Cykl Kolba [online]. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014. [Dostęp 31.03.2021]. Dostępny w: https://doskonaleniewsieci.pl/Upload/Artykuly/2_1/uczenie_sie_doroslych.pdf.

LAU, J. Guidelines on information literacy for lifelong learning W: IFLA [online]. 2006 [Dostęp 15.04.2021]. Dostępny w: https://www.ifla.org/files/assets/information-literacy/publications/ifla-guidelines-en.pdf.

LAU, J. Kompetencje informacyjne w procesie uczenia się przez całe życie. Wytyczne. Tłum. Komisja SBP ds. Edukacji Informacyjnej [online]. Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 2011 r. [Dostęp 31.03.2021]. Dostępny w: http://www.sbp.pl/repository/SBP/sekcje_komisje/komisja_ds_edukacji_informacyjnej/Wytyczne.pdf.

OKOŃ, W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. 5. Warszawa: Wydaw. Akademickie Żak, 2003. ISBN 838677021X.

Rekomendacje IFLA w sprawie kompetencji medialnych i informacyjnych [online]. 7 grudnia 2011. [Dostęp 31.03.2021]. Dostępny w: http://www.sbp.pl/repository/SBP/sekcje_komisje/komisja_ds_edukacji_informacyjnej/Rekomendacje_IFLA.pdf.

Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Tekst mający znaczenie dla EOG) [online]. [online]. [Dostęp 31.03.2021]. Dostępny w: https://op.europa.eu/s/oUVq.

Opublikowane
2021-04-20