Zastosowanie wybranych metod i technik zarządzania oraz elementów strategii marketingowej w Bibliotece Muzeum Śląskiego w Katowicach

  • Justyna Długosz Biblioteka Muzeum Śląskiego w Katowicach
Słowa kluczowe: biblioteki muzealne, metody i techniki zarządzania, misja, marka, strategie marketingowe, promocja, usługi biblioteczne, obsługa klienta

Abstrakt

Zagadnienia zarządzania i marketingu wykorzystywane do promowania działalności, podnoszenia jakości usług, zdobywania i utrzymania klienta są dla współczesnych bibliotek kluczową kwestią. Pewne elementy strategii marketingowej, zaimplementowane ze świata korporacji, znalazły zastosowanie w głównej mierze w dużych samodzielnych bibliotekach (m.in. akademickich, uczelnianych). Wybrane metody i techniki zarządzania zaczęły wdrażać również niektóre biblioteki muzealne, wśród nich Biblioteka Muzeum Śląskiego w Katowicach.

Bibliografia

GRABOWSKA, H. Zarządzanie marką w bibliotece na przykładzie Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu. Zarządzanie Biblioteką [online]. 2011, nr 1(3), s. 111–122. [Dostęp 10.03.2020]. Dostępny w: https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/1740.

KAMIŃSKA, J. Problemy zarządzania i marketingu na łamach polskich czasopism bibliotekoznawczych. Zarządzanie Biblioteką [online]. 2018, nr 1(10), s. 61–74. [Dostęp 10.03.2020]. Dostępny w: https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/3547.

MARCINIAK, A. Tajemniczy klient w bibliotece. Raport z badania jakości obsługi czytelnika [online]. [Dostęp 10.03.2020]. Dostępny w: https://fundacjafenomen.pl/dane/grafiki/fundacjafenomen.pl/projekty/spoleczenstwo_obywatelskie/biblioskan/Jakosc_obslugi_MBP.pdf.

SKREJKO, M., ŽÁK-CAPLOT, K. Bibliotekarz muzealny czyli hybryda w świecie kultury. Bibliotekarz 2020, nr 2, s. 16–20. ISSN 0208-4333.

SZCZYGŁOWSKA, L. Marka biblioteki. Zarządzanie Biblioteką [online]. 2017, nr 1(9), s. 9–19. [Dostęp 10.03.2020]. Dostępny w: https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/1639.

TOKARSKA, A. (red.) Bibliotekarstwo. Warszawa: Wydaw. SBP, 2013. ISBN 978-83-61464-95-2.

WOJCIECHOWSKA. M. i in. Leksykon zarządzania i marketingu w bibliotekoznawstwie. Warszawa: Wydaw. Naukowe i Edukacyjne SBP, 2019. ISBN 978-83-65741-17-2.

WOJCIECHOWSKA. M. (red.) Zarządzanie biblioteką. Warszawa: Wydaw. Naukowe i Edukacyjne SBP, 2019. ISBN 978-83-65741-26-4.

WOJCIECHOWSKI, J. Biblioteczna wartość naddana. Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006. ISBN 83-233-2131-0.

WOJCIECHOWSKI, J. Bibliotekarstwo: kontynuacje i zmiany. Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2001. ISBN 83-233-1439-X.

ZYBERT, E.B., PUGACEWICZ, I.H. (red.). Biblioteki – tożsamość – kultura. Warszawa: Wydaw. SBP, 2013. ISBN 978-83-61464-91-4.

Opublikowane
2020-06-24