Współczesna biblioteka akademicka w ujęciu systemowym, integrującym jej przestrzeń fizyczną i elektroniczną
Abstrakt
W artykule przedstawiono model współczesnej biblioteki akademickiej, rozumianej holistycznie, jako system łączący ze sobą jej dwie przestrzenie: fizyczną i elektroniczną. Zaprezentowano dynamikę rozwoju przestrzeni elektronicznej, opartej na wykorzystaniu nowoczesnych technologii i kierunki tych przeobrażeń oraz ciągłą potrzebę istnienia i ewolucji biblioteki jako fizycznie funkcjonującego miejsca. Wykazano, że obie te przestrzenie wzajemnie się przenikają, dopełniają, współdziałają i przekształcają w jeden zintegrowany system otwarty, reagujący dynamicznie na zmiany dokonujące się w jego otoczeniu, w tym przede wszystkim te zachodzące w sposobie kształcenia studentów oraz prowadzenia badań naukowych. Na tym tle nakreślono przeobrażenia dokonujące się w jednej z polskich bibliotek akademickich — w Bibliotece Uniwersyteckiej we Wrocławiu
Bibliografia
BARD, J., DALE, P. Building literacy: The relationship between academic literacy, emerging pedagogy and library design. W: Libraries create future: Building on cultural heritage — World Library and Information Congress 75th IFLA Central Conference and Council, Milan, Italy [on-line]. 2009 [dostęp 8.02.2015]. Dostępny w: http://www.ifla.org/files/hq/papers/ifla75/94-beard-en.pdf.
BAZILLION, R.J. Academic libraries in the digital revolution. Educause Quarterly 2001, vol. 24, nr 1, s. 51–55.
BEAGLE, D. Conceptualizing an Information Commons. Journal of Academic Librarianship 1999, vol. 25, nr 2, s. 82–89.
JACQUESSON, A. Automatyzacja bibliotek. Zarys historyczny, strategia, perspektywy. Warszawa: wydawca, 1999.
LECKIE, G.J., HOPKINS, J. The public place of central libraries: findings from Toronto and Vancouver. Library Quarterly 2002, vol. 72, nr 3, s. 362–372.
MANESS, J. A., Library 2.0 theory: Web 2.0 and its implications for libraries. Webology 3 [on-line] 2006, nr 2 [dostęp 10.02.2015]. Dostępny w: http://www.webology.ir/2006/v3n2/a25.html.
RATAJEWSKI, J. Wprowadzenie do bibliotekoznawstwa, czyli wiedza o bibliotece w różnych dawkach. Warszawa: wydawca, 2002.
ZACIOS, A.R., ORTIZ-REPISO, V. Libraries in the Strategic Plan of Spanish Universities. Journal of Academic Librarianship 2010, vol. 60, nr 4, s. 352–360.