Po co humanistyce infrastruktura badawcza OPERAS?

Keywords: open scholarly communication, the humanities, research infrastructures, OPERAS, OPERAS-PL

Abstract

The humanities is a multilingual field that preserves diverse, locally rooted knowledge structures. The multilingualism and locality of the humanities is one of the causes why so much of its output has long remained on the margins of digital transformation, resulting in its poor visibility in databases and low referentiality. In order to meet the challenges posed by contemporary scholarly communication and the research assessment systems, the humanities needs an efficient infrastructure to process multilingual knowledge resources and make them available to a wide audience. The OPERAS research infrastructure addresses the problems of scholarly communication in the humanities by developing tools and services based on principles of open science.

References

ADEMA, J. (2019). Towards a Roadmap for Open Access Monographs: A Knowledge Exchange Report [online]. Zenodo. [Dostęp 17.07.2024]. Dostępny w: https://pure.coventry.ac.uk/ws/portalfiles/portal/23660006/Towards_a_Roadmap_for_Open_Access_Monographs_May_2019.pdf.

ANDERSON, S. (2013). What are Research Infrastructures? A Journal of Digital Humanities, 7 (1–2), s. 4–23.

BECERRIL, A., BOSMAN, J., BJØRNSHAUGE, L., FRANTSVÅG, J.E., KRAMER, B., LANGLAIS, P.C., MOUNIER, P., PROUDMAN, V., REDHEAD, C.,TORNY, D. (2021). OA Diamond Journals Study. Part 2: Recommendations [online]. Zenodo. [Dostęp 17.07.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.5281/ZENODO.4562790.

BOSMAN, J., FRANTSVÅG, J.E., KRAMER, B., LANGLAIS, P.C., PROUDMAN, V. (2021). OA Diamond Journals Study. Part 1: Findings [online]. Zenodo. [Dostęp 17.07.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.5281/zenodo.4558704.

BUTLER, L.A., MATTHIAS, L., SIMARD, M.A., MONGENO, P.,HAUSEIN, S. (2022). The Oligopoly’s Shift to Open Access. How For-Profit Publishers Benefit from Article Processing Charges. W: Proceedings of the Annual Conference of CAIS / Actes du congrès annuel de l’ACSI [online]. [Dostęp 17.07.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.29173/cais1262.

COLLINS, E.,MILLOY, C. (2012). A snapshot of attitudes towards open access monograph publishing in the humanities and social sciences – part of the OAPEN-UK project. Insights: the UKSG journal [online]. 25 (2), s. 192–197. [Dostęp 17.07.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.1629/2048-7754.25.2.192.

Diamentowy model OA w Europie – praktyki, finansowanie, wyzwania. Raport projektu DIAMAS (2024). [online]. OPERAS-PL. [Dostęp 17.07.2024]. Dostępny w: https://operas.pl/2024/05/16/diamentowy-model-oa-w-europie-praktyki-finansowanie-wyzwania-raport-projektu-diamas/.

EDMOND, J. (red.), (2020). Digital Technology and the Practices of Humanities Research [online]. Open Book Publishers. [Dostęp 17.07.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.11647/OBP.0192.

EVE, M.P. (2014). Open Access and the Humanities: Contexts, Controversies and the Future [online]. Cambridge University Press. [Dostęp 17.07.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.1017/CBO9781316161012.

FERWERDA, E., PINTER, F., STERN, N. (2017). A Landscape Study on Open Access and Monographs: Policies, Funding and Publishing in Eight European Countries [online]. Zenodo. [Dostęp 17.07.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.5281/zenodo.815932.

KULCZYCKI, E. (2016). Rethinking open science: the role of communication. Analele Universitatii Din Craiova, Seria Filosofie, 37 (1), s. 81–97.

KULCZYCKI, E. (red.), (2017). Komunikacja naukowa w humanistyce [online]. Wydaw. Naukowe Instytutu Filozofii UAM. [Dostęp 17.07.2024]. Dostępny w: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/17589/6/Komunikacja_naukowa_w_humanistyce.pdf.

LEÃO, D., ANGELAKI, M., BERTINO, A., DUMOUCHEL, S., VIDAL, F. (2018). OPERAS Multilingualism White Paper [online]. Zenodo. [Dostęp 17.07.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.5281/zenodo.1324026.

LEONELLI, S. (2023). Philosophy of Open Science [online]. Cambridge University Press. [Dostęp 17.07.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.1017/9781009416368.

LETKI, N. (2024). Nie jesteśmy zakładnikami punktozy. Forum Akademickie [online]. [Dostęp 17.07.2024]. Dostępny w: https://forumakademickie.pl/sprawy-nauki/natalia-letki-nie-jestesmy-zakladnikami-punktozy/.

MARYL, M., BŁASZCZYŃSKA, M., SZULIŃSKA, A., RAMS, P. (2020). The case for an inclusive scholarly communication infrastructure for social sciences and humanities. F1000Research [online]. Vol. 9, 1265. [Dostęp 17.07.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.12688/f1000research.26545.1.

MIŁKOWSKI, M. (2024). Żywcem do trumny: ewaluacja filozofii w IFiS PAN. Forum Akademickie [online]. [Dostęp 17.07.2024]. Dostępny w: https://forumakademickie.pl/sprawy-nauki/zywcem-do-trumny-ewaluacja-filozofii-w-ifis-pan/.

OSIŃSKI, Z. (2024). Zmierzch starych paradygmatów? Forum Akademickie [online]. [Dostęp 17.07.2024]. Dostępny w: https://forumakademickie.pl/sprawy-nauki/zmierzch-starych-paradygmatow/.

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 stycznia 2024 r. zawierające zalecenia dla Komisji w sprawie promowania wolności badań naukowych w UE (2023/2184(INL)) [online]. [Dostęp 17.07.2024]. Dostępny w: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2024-0022_PL.pdf.

SHAW, P., PHILLIPS, A., GUTIÉRREZ, M.B. (2023). The Future of the Monograph in the Arts, Humanities and Social Sciences: Publisher Perspectives on a Transitioning Format. Publishing Research Quarterly [online]. [Dostęp 17.07.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.1007/s12109-023-09937-1.

ŚWIETLIK, M. (2024). Dostęp radykalnie otwarty i etyka troski. Rozmowa z Samem O. Moorem, założycielem Radical Open Access Collective [Billet]. Otwarta Humanistyka [online]. [Dostęp 17.07.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.58079/11zol.

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Dz. U. 2018, poz. 1668

Zalecenie Komisji (UE) 2018/790 z dnia 25 kwietnia 2018 r. w sprawie dostępu do informacji naukowej oraz jej ochrony (2018). Dziennik Urzędowy [online]. L 134, s. 12–18. [Dostęp 17.07.2024]. Dostępny w: http://data.europa.eu/eli/reco/2018/790/oj

Zalecenie UNESCO w sprawie otwartej nauki przyjęte 23 listopada 2021 roku (2021) [online]. Polski Komitet do spraw UNESCO. [Dostęp 17.07.2024]. Dostępny w: https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/Publikacje/Otwarta_nauka-2.pdf.

Published
2024-09-12