Facebook, Instagram, blog ... and what's next? - Jerzy Giedroyc University Library in Białystok in social media
Abstract
The article describes the use of Web 2.0 tools by the Bialystok University Library. Social media are the most popular of them and became a way to communicate with a user, to build the image of the institution and to perform an educational and cultural mission. The key role here is played by Facebook, Instagram and blog. The adopted strategy has produced satisfactory outcome. Through social media, it is possible to reach out to the present and acquire new library users. However, you still need to look for further ways to keep your audience interested, tailored to their needs.References
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0). W: Creative Commons [online]. [Dostęp 13.01.2018]. Dostępny w: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/.
Biblioteka Narodowa. W: YouTube [online]. [Dostęp 15.10.2018]. Dostępny w: https://www.youtube.com/channel/UCF0FvozBtKX8iba66pQENww/about.
Biblioteka Uniwersytecka w Białymstoku. W: Wikipedia [online]. [Dostęp 15.01.2018]. Dostępny w: https://pl.wikipedia.org/wiki/Biblioteka_Uniwersytecka_w_Bia%C5%82ymstoku.
BIKOWSKA, K. Przegląd badań z zakresu Biblioteki 2.0 w Polsce i na świecie. Biblioteka i Edukacja [online]. 2014, nr 6. [Dostęp 12.01.2018]. ISSN 2299-565X. Dostępny w: http://www.bg.up.krakow.pl/newbie/index.php/bie/article/view/93.
Blogger [online]. 2018. [Dostęp 12.01.2018]. Dostępny w: https://www.blogger.com/about/?r=2.
bu_uwb. W: Instagram [online]. 2017. [Dostęp 11.01.2018]. Dostępny w: https://www.instagram.com/bu_uwb.
buuuwb. W: YouTube [online]. [Dostęp 17.10.2018]. Dostępny w: https://www.youtube.com/user/buuwb/videos.
Topograficzna Karta Królestwa Polskiego dostępna online. W: Egzemplarz (nie)obowiązkowy [online]. 15 grudnia 2017. [Dostęp 12.01.2018]. Dostępny w: http://egzemplarznieobowiazkowy.blogspot.com/.
GMITEREK, G. Biblioteka 2.0 w 2014 r. – analiza zjawiska. E-mentor [online]. 2014, nr 2 (54). [Dostęp 10.01.2018]. ISSN 1731-7428. Dostępny w DOI: 10.15219/em54.1091.
Iconosquare [online]. 2018. [Dostęp 10.01.2018]. Dostępny w: https://pro.iconosquare.com/.
JASKOWSKA, B. Bądźmy tam gdzie oni! Elementy social media marketingu w bibliotece. W: Kudrawiec J. (red.). Bibliotekarze bez bibliotek czyli bibliotekarstwo uczestniczące: III Ogólnopolska Konferencja Naukowa Białystok, 18–20 maja 2011. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2012. [online]. [Dostęp 10.01.2018]. ISBN 9788374313063. Dostępny w: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/2518/Jaskowska_BADZMY_TAM_GDZIE_ONI.pdf?sequence=1.
JASKOWSKA, B. Biblioteka w obrazkach, czyli jak efektywnie promować działalność biblioteczną na Instagramie. Warsztaty Bibliotekarskie [online]. 2015, nr 1 (45). [Dostęp 7.10.2017]. Dostępny w: http://warsztatybibliotekarskie.pedagogiczna.edu.pl/nr-12015-45/biblioteka-w-obrazkach-czyli-jakefektywnie-promowac-dzialalnosc-biblioteczna-na-instagramie/.
KAZNOWSKI, D. Social media – społeczny wymiar Internetu. W: KRÓLEWSKI, J., SALA, P. (red.). E-marketing: współczesne trendy. Pakiet startowy. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN, 2016. ISBN 9788301183448.
KOERBER, J. Live from the Library. Library Journal [online]. [Dostęp 16.01.2018]. Dostępny w: http://lj.libraryjournal.com/2017/04/marketing/live-from-the-library/#_.
KUCHTA, M. Instagram ma już 700 milionów użytkowników. Jak zmieniała się ich liczba w czasie? Social Press [online]. [Dostęp 13.01.2018]. Dostępny w: https://socialpress.pl/2017/04/instagram-ma-juz-700-milionow-uzytkownikow-jak-zmieniala-sie-ich-liczba-w-czasie/.
LAMBERTI, M., THEUS, M. Media społecznościowe w polskich bibliotekach, archiwach i muzeach. Biblioteka [online]. 2016, nr 20 (9). [Dostęp 10.01.2018]. ISSN 2391-5838. Dostępny w DOI: 10.14746/b.2016.20.11.
LANGER, B. YouTube jako archiwum wideo oraz kanał masowej komunikacji polskich bibliotek akademickich. Biblioteka i Edukacja [online]. 2014, nr 5. [Dostęp 12.01.2018]. ISSN 2299-565X. Dostępny w: http://www.bg.up.krakow.pl/newbie/index.php/bie/article/view/71/70,%2015.01.2018.
MACHCIŃSKA, K. Facebook, You Tube, Twitter – jak promują się biblioteki? Marketing społecznościowy w bibliotece. Forum Bibliotek Medycznych [online]. 2013, 6/2 (12). [Dostęp 10.01.2018]. ISSN 1899-5829. Dostępny w: https://fbc.pionier.net.pl/details/nnwTc1c.
McCUE, TJ, Top 10 Video Marketing Trends And Statistics Roundup 2017. Forbes [online]. Sep 22, 2017 [Dostęp 16.01.2018]. Dostępny w: https://www.forbes.com/sites/tjmccue/2017/09/22/top-10-video-marketing-trends-and-statistics-roundup-2017/2/#1275784acaee.
Raport Wave 9: Znaczenie momentów. W: UM [Universal Mccann] [online]. [Dostęp 12.01.2018]. Dostępny w: http://raportwave.universalmccann.pl/.
Sprawozdanie z działalności Uniwersytetu w roku 2016/2017 [online]. [Dostęp 12.01.2018]. Dostępny w: http://bip.uwb.edu.pl/uwb/sprawozdania/20162017/7544,Sprawozdanie-z-dzialalnosci-w-roku-20162017.html.
STACH-SIEGIEŃCZUK, A. Wykorzystanie narzędzi Web 2.0 przez wybrane biblioteki najlepszych uczelni odnotowanych w QS World University Rankings 2013. Toruńskie Studia Bibliologiczne [online]. 2014, nr 2 (13). [Dostęp 10.01.2018]. ISSN 2392-1633. Dostępny w DOI: 10.12775/tsb.2014.023.
WALKOWSKA, J. Jeśli nie Web 2.0, to co? Biuletyn EBIB [online]. 2012, nr 2 (129). [Dostęp 12.10.2018]. ISSN 1507-7187. Dostępny w: http://www.ebib.pl/images/stories/numery/129/129_walkowska.pdf.
WONTOROWSKA, M. Ocena przydatności elementów Web 2.0 na stronach internetowych bibliotek akademickich w świetle badań ankietowych. Toruńskie Studia Bibliologiczne [online]. 2009, nr 1 (2). [Dostęp 12.10.2018]. ISSN 2392-1633. Dostępny w DOI: 10.12775/tsb.2009.007.
WRÓBEL, M. (oprac.). „Cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie wiecie, co posiadacie…” – XVI-wieczne dokumenty pergaminowe ze zbiorów Archiwum i Muzeum Archidiecezjalnego w Białymstoku. Egzemplarz (nie)obowiązkowy [online]. 14 czerwca 2017. [Dostęp 14.01.2018]. Dostępny w: https://egzemplarznieobowiazkowy.blogspot.com/2017/06/cudze-chwalicie-swego-nie-znacie-sami.html.
YouTube dla prasy. W: YouTube [online]. 2017. [Dostęp 10.01.2018]. Dostępny w: https://www.youtube.com/intl/pl/yt/about/press/.
ŻMIJEWSKA, M. Czekanie na lampy, Salah i faraon. Historie nie tylko dla bibliofila. Gazeta Wyborcza Białystok [online]. [Dostęp14.01.2018]. Dostępny w: http://bialystok.wyborcza.pl/bialystok/7,35241,21480122,czekanie-na-lampy-salah-i-faraon-historie-nie-tylko-dla-bibliofila.html.