Co bibliotekarski świat mówi o celach zrównoważonego rozwoju? Przegląd najważniejszych kierunków i inicjatyw
Abstract
Artykuł przedstawia najważniejsze kierunki działań bibliotek realizujących cele zrównoważonego rozwoju. Opisano przykłady projektów bibliotekarzy amerykańskich, duńskich oraz francuskich. Przybliżono ideę prowadzenia klubu czytelniczego SDG Book Club na przykładzie serbskiej i angielskiej biblioteki oraz opracowano listę książek odnoszących się tematycznie do celów zrównoważonego rozwoju. Zamieszczono spis dostępnych nagrań webinariów dla bibliotekarzy o Agendzie 2030 ONZ.
References
Agenda 2030 et Bibliothèques – France [online]. [Dostęp 18.08.2021]. Dostępny w: https://agenda2030bibfr.wixsite.com/agenda2030bib.
ALA Task Force on United Nations 2030 Sustainable Development Goals. W: ALA [online]. [Dostęp 18.08.2021]. Dostępny w: https://www.ala.org/aboutala/ala-task-force-united-nations-2030-sustainable-development-goals.
ANTONELLI, M. The Green Library Movement: An Overview and Beyond [online]. [Dostęp 18.08.2021]. Dostępny w: https://escholarship.org/uc/item/39d3v236.
Biblioteki na rzecz realizacji Agendy 2030 ONZ [online]. [Dostęp 18.08.2021]. Dostępny w: http://www.sbp.pl/repository/newsy/Folder-PL.pdf.
Decade of Action. W: Sustainable Development Goals [online]. [Dostęp 18.08.2021]. Dostępny w: https://www.un.org/sustainabledevelopment/decade-of-action/.
GIBB, R. The SDG Book Club at Merchiston Castle School. W: Sustainable Development Goals [online]. [Dostęp 18.08.2021]. Dostępny w: https://www.un.org/sustainabledevelopment/blog/2019/08/the-sdg-book-club-at-merchiston-castle-school/.
IFLA Green Library Award [online]. [Dostęp 18.08.2021]. Dostępny w: https://www.ifla.org/node/10159.
IFLA Library Map of the World [online]. [Dostęp 18.08.2021]. Dostępny w: https://librarymap.ifla.org/.
International Advocacy Programme (IAP) Awareness-raising materials from around the world. W: IFLA [online]. [Dostęp 18.08.2021]. Dostępny w: https://www.ifla.org/publications/node/91709.
Libraries can drive progress across the entire UN 2030 Agenda. W: IFLA [online]. [Dostęp 18.08.2021]. Dostępny w: https://www.ifla.org/publications/node/10546.
Libraries helping communities meet the United Nations Sustainable Development Goals. W: ALA [online]. [Dostęp 18.08.2021]. Dostępny w: https://www.ala.org/aboutala/sites/ala.org.aboutala/files/content/iro/iroactivities/Academic%20Library%20Chart.png.
SDG Book Club. W: Sustainable Development Goals [online]. [Dostęp 18.08.2021]. Dostępny w: https://www.un.org/sustainabledevelopment/sdgbookclub/.
SDGs-Fact_Sheet. W: ALA [online]. [Dostęp 18.08.2021]. Dostępny w: https://www.ala.org/aboutala/sites/ala.org.aboutala/files/content/iro/iroactivities/SDGs-Fact_Sheet.pdf.
SKOKOVIC, D. SDG Book Club Serbia at Pozega. W: Sustainable Development Goals [online]. [Dostęp 18.08.2021]. Dostępny w: https://www.un.org/sustainabledevelopment/blog/2019/12/sdg-book-club-serbia-at-pozega/.
Sustainable library. W: REITZ, J.M. Online Dictionary for Library and Information Science [online]. [Dostęp 18.08.2021]. Dostępny w: https://products.abc-clio.com/ODLIS/odlis_s.aspx#sustainablelib.
Svendborg Biblioteks strategi for bæredygtighed [online]. [Dostęp 18.08.2021]. Dostępny w: https://svendborgbibliotek.dk/nyheder/baeredygtighedsstrategi-svendborg-bibliotek.
Vendborg Biblioteks strategi for bæredygtighed [online]. [Dostęp 18.08.2021]. Dostępny w: https://svendborgbibliotek.dk/nyheder/baeredygtighedsstrategi-svendborg-bibliotek.
Voluntary National SDG Review 2021 – DENMARK [online]. [Dostęp 18.08.2021]. Dostępny w: https://www.db.dk/files/DB2030%20SDG%20Vol%20Nat%20Review.pdf.
Voluntary National SDG Review 2021 [online]. [Dostęp 18.08.2021]. Dostępny w: https://www.db.dk/files/DB2030%20SDG%20Vol%20Nat%20Review.pdf.
Zgromadzenie Ogólne, Rezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne w dniu 25 września 2015 r. Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 [online]. [Dostęp 18.08.2021]. Dostępny w: http://www.unic.un.org.pl/files/164/Agenda%202030_pl_2016_ostateczna.pdf.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.