Kompetencje przyszłości – czym są i co oznaczają dla bibliotek i bibliotekarzy

  • Monika Schmeichel-Zarzeczna Miejska Biblioteka Publiczna im. H. Łopacińskiego w Lublinie, Stowarzyszenie LABiB

Abstract

Artykuł przybliża zagadnienia związane z kompetencjami przyszłości w kontekście zmieniającej się rzeczywistości. Zostały w nim wymienione i opisane kompetencje – wybrane na podstawie raportów – które warto rozwijać w pracy bibliotekarskiej. Autorka podejmuje również rozważania na temat roli bibliotek we współczesnym świecie.

References

BEDNARCZYK, Z. [i in.]. Kompetencje jakich nie było: kompetencje przyszłości na mazowieckim rynku pracy w perspektywie do 2040 roku [online]. Warszawa: Wojewódzki Urząd Pracy, 2019. [Dostęp 25.05.2021]. ISBN 9788366314016. Dostępny w: https://4cf.pl/wp-content/uploads/pdf/4CF_wup.pdf.

DĄBROWSKA, K. Budowanie zaangażowania w świecie VUCA [online]. Great Place to Work. [Dostęp 25.05.2021]. Dostępny w: https://www.greatplacetowork.pl/zasoby/aktualnosci/budowanie-zaangazowania-w-swiecie-vuca.

Futureworkskills 2020 [online]. Institute for the Future. [Dostęp 25.05.2021]. Dostępny w: https://www.iftf.org/futureworkskills/.

KAIM, A. Design Thinking w kulturze: myślenie projektowe krok po kroku [online]. Gdynia: Agnieszka Kaim, 2019. [Dostęp 25.05.2021]. ISBN 9788395638305. Dostępny w: https://www.agnieszkakaim.eu/wp-content/uploads/2020/02/Design_Thinking_w_kulturze_ebook.pdf.

KUCHARCZYK-CAPIGA, J. Człowiek w świecie VUCA [online]. PwC. [Dostęp 25.05.2021]. Dostępny w: https://www.pwc.pl/pl/artykuly/2019/czlowiek-w-swiecie-VUCA.html.

Mapa trendów 2018–2021 [online]. infuture.institute. [Dostęp 25.05.2021]. Dostępny w: https://infuture.institute/mapa-trendow/.

Myślenie projektowe w bibliotekach [online]. IDEO. [Dostęp 25.05.2021]. Dostępny w: http://designthinkingforlibraries.com/translations/2017/7/22/polish.

PFERDT, F.G. Unleashingcreativity in Google’sCSI:Lab [online]. Google. [Dostęp 25.05.2021]. Dostępny w: www.blog.google/topics/education/unleashing-creativity-googles-csilab/.

SCHMEICHEL-ZARZECZNA, M. Biblioteka a świat – od działań lokalnych do problemów globalnych [online]. EPALE. [Dostęp 25.05.2021]. Dostępny w: https://epale.ec.europa.eu/en/node/149908.

SCHMEICHEL-ZARZECZNA, M. Bibliotekarze przyszłości [online]. Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. [Dostęp 25.05.2021]. Dostępny w: http://www.sbp.pl/artykul/?cid=22918.

SCHMEICHEL-ZARZECZNA, M. Z biblioteką przez sieć [online]. EPALE. [Dostęp 25.05.2021]. Dostępny w: https://epale.ec.europa.eu/en/node/151511.

SOBOTKA, B. Kompetencje jutra czyli czego przyszłość będzie wymagała od naszych dzieci. Warszawa: Osmopower, 2020. ISBN 9788366516137.

TALEB, N.N. Czarny łabędź: jak nieprzewidywalne zdarzenia rządzą naszym życiem. Poznań: Zysk i S-ka, 2020. ISBN 9788382020144.

TARKOWSKI, A. SpołTech: ludzie, technologie, przyszłość [online]. Warszawa: Fundacja Centrum Cyfrowe, Projekt SpołTech, 2020. [Dostęp 25.05.2021]. Dostępny w: https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/12/RAPORT_SpolTech_Ludzie-technologie-przyszlosc.pdf.

Will robot take my job? [online]. [Dostęp 25.05.2021]. Dostępny w: https://willrobotstakemyjob.com/.

WŁOCH, R., ŚLEDZIEWSKA, K. Kompetencje przyszłości: jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym? [online]. Warszawa: DELab UW, [przed 2020]. [Dostęp 25.05.2021]. ISBN 9788394619671. Dostępny w: https://startup.pfr.pl/media/filer_public/cf/27/cf27122f-2285-4c9d-a7fe-c7967125cafa/raport_kompetencje_przyszlosci.pdf.

Published
2021-06-19