E-learning in Poland – stagnated or creative?

  • Beata Marek
  • Daria Gęsicka

Abstract

This article, in its introduction, presents certain issues regarding the glossary of e-learning: definitions, classification, tools.  It also analyses positive and negative aspects of e-learning as a study method.  The second part describes an open course prepared by the library of Nicolaus Copernicus University in Torun.  The course’s Polish edition -  ‘Copyright law for librarians’ – allows to draw conclusions on the final assessment of e-learning platforms.

References

BARTA J. (red.) [i in.]. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz [on-line]. Wyd. 5 [Dostęp 11.09.2012]. Dostępny w: LEX OMEGA.

FRĄCZEK, R. Organizacja e-learningu w Polsce — wybrane zagadnienia [on-line]. [Dostęp 26.08.2012]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ptin.org.pl/konferencje/9forum/repoz/fraczek.pdf.

GÓRNIKIEWICZ, J.Z. Instytucje w USA oferujące studia na odległość. Toruń: Wydaw. A. Marszałek, 2004. ISBN 83-7322-912-4.

J.J. Polski e-learning [on-line]. [Dostęp 25.08.2012]. Dostępny w World Wide Web: http://www.kariera.com.pl/Twoja-Kariera/Zadbaj-o-swoj-rozwoj/2010-02/Polski-e-learning.

KĘDZIERSKA, B., MIGDAŁEK, J. (red). Informatyczne przygotowanie nauczycieli. Internet w procesie kształcenia. Kraków: Rabid, 2004. ISBN 83-88668-85-4.

MAREK, B. Copyright for Librarians. Interview with Teresa Hacket [on-line]. [Dostęp 11.09.2012]. Dostępny w World Wide Web: http://www.sknpnt.umk.pl/?p=191.

MIGDAŁEK, J. (red). Informatyczne przygotowanie nauczycieli. Internet w procesie kształcenia. Kra- ków: Rabid, 2004. ISBN 83-88668-85-4.

O'CONNOR, M.C., Can we trace the “Efficacy of Social Constructivism”?. Review of Research of Education 1998, nr 23, s. 30.

PENKOWSKA G. Polski e-learning w opiniach ekspertów. Część I. E-mentor [on-line]. 2007, nr 3 [Dostęp 28.08.2012]. Dostępny w World Wide Web: http://www.e- mentor.edu.pl/artykul/index/numer/20/id/433.

PIETRZYKOWSKI, A. Moodle 2 — (r)ewolucje. E-mentor [on-line]. 2012, nr 3 [Dostęp 28.08.2012]. Dostępny w World Wide Web: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/45/id/939.

Prawo autorskie dla bibliotekarzy. Otwarty program nauczania z zakresu prawa autorskiego. [on- line]. [Dostęp 11.09.2012]. Dostępny w World Wide Web: https://moodle.umk.pl/BU/course/view.php?id=8.

Przegląd Prawa Technologii Informacyjnych — ICT Law Review [on-line]. Dostęp 11.09.2012. Do- stępny w World Wide Web: http://www.ictlaw.umk.pl.

RADOWIĆ-MARKOVIĆ, M. Advantages and disadvantages of e-learning in comparison to traditional forms of learning. Annals of the University of Petroşani. Economics 2010, nr 2, s. 289.

Special report: The future of jobs. The Economist [on-line]. 10.10.2011 from the print ed. [Dostęp 12.07.2012]. Dostępny w World Wide Web: http://www.economist.com/node/21528435.

SZPRINGER W. Koncepcja open access w świetle ekonomicznej analizy praw własności intelektu- alnej. Warszawa: Wolters Kluwer Polska, 2011. ISBN 978-83-264-1620-0.

Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. Dz.U. 1994, nr 24, poz. 83 z późn. zm.

WODECKI, A. Polski e-learning z perspektywy 10 lat. Jak było? Jak jest? Jak będzie? [on-line]. [Do- stęp 26.08.2012]. Dostępny w World Wide Web: http://www.e- edukacja.net/osma/referaty/Sesja_4_1.pdf.

Published
2012-10-20