The cooperation of the academic staff with the library - the diagnosis of problem areas (Library of the Poznan School of Banking as an example)
Abstract
The library is an important and necessary element in the teaching process, which should be exercised in consultation with researching and teaching staff. Harmonious cooperation between librarians and teachers is an expression of concern about the final destination of educational services. However there are many confounding factors interact with senior librarians, affecting the efficiency of education. The article pointed out the most important topics, it is an attempt to define practical solutions for improving cooperation. At the same time the article shows offered services to the academic staff, demonstrated capacity utilization and the role of libraries in their dissemination. Subject of article was based on experience the Poznan School of Banking.References
BEREŹNICKI, F. Zagadnienia dydaktyki szkoły wyższej. Szczecin: Wyższa Szkoła Humanistyczna TWP, 2009. ISBN 978-83-87561-28-4.
BUZDYGAN, D., MARCINEK, M. Biblioteka uczelniana w środowisku akademickim. Promocja przez usługi — oferta i ocena w świetle wyników badań prowadzonych na Politechnice Krakowskiej. W: Biblioteki w procesie dydaktycznym i badaniach naukowych: materiały konferencyjne, III Konferencja Biblioteki Politechniki Łódzkiej, Łódź 25–27 czerwca 2008. Łódź: Biblioteka Politechniki Łódzkiej, 2008, s. 257–300.
GANAKOWSKA, U., GAZIŃSKI, R., RÓŻYCKA, M. Dylematy współpracy biblioteki akademickiej ze środowiskiem naukowym na przykładzie sieci bibliotek Uniwersytetu Szczecińskiego. Badania ankietowe. W: Biblioteki w procesie dydaktycznym i badaniach naukowych: materiały konferencyjne, III Konferencja Biblioteki Politechniki Łódzkiej, Łódź 25–27 czerwca 2008. Łódź: Biblioteka Politechniki Łódzkiej, 2008, s. 69–86.
GERYK, Ż. Motywacja w uczelniach niepublicznych w Polsce. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 2010. ISBN 978-83-7378-565-6.
HOLLENDER, H. Lęk przed biblioteką. Forum Akademickie [on-line]. 2009, nr 9 [Dostęp 15.03.2013]. Dostępny w World Wide Web: http://www.forumakad.pl/archiwum/2009/09/38_lek_przed_biblioteka.html.
JACKOWIAK, K. Czy ulotki handlowe to przeżytek. Marketing w Praktyce 2011, nr 8, s. 77–79.
OSSOWSKI, M. Newsletter otwarty na odbiorcę. Marketing w Praktyce 2001, nr 4, s. 62–65.
STAROSTA, B. Wpływ relacji bibliotekarz-pracownik naukowy na wykorzystywanie usług bibliotecznych, na przykładzie systemu biblioteczno-informacyjnego Politechniki Wrocławskiej. W: Biblioteki w procesie dydaktycznym i badaniach naukowych: materiały konferencyjne, III Konferencja Biblioteki Politechniki Łódzkiej, Łódź 25–27 czerwca 2008. Łódź: Biblioteka Politechniki Łódzkiej, 2008, s. 241–256.
STARZYŃSKI, M., GOGACZ, G. Rola narzędzi Web 2.0 w budowaniu wizerunku nowoczesnej biblioteki. W: WOJCIECHOWSKA, M. (red.). Elektroniczny wizerunek biblioteki. Gdańsk: Wydaw. Ateneum, 2008.
STĘPNIAK, J. Szkoła wyższa i jej biblioteka — warunki integracji. W: Biblioteki w procesie dydaktycznym i badaniach naukowych: materiały konferencyjne, III Konferencja Biblioteki Politechniki Łódzkiej, Łódź 25–27 czerwca 2008. Łódź: Biblioteka Politechniki Łódzkiej, 2008, s. 9–24.
WAWRZYNIAK, C. Rola biblioteki w procesie dydaktycznym i badawczym uczelni wyższej. W: KACZOR, S., WIDELAK, D. (red.). Tworzenie warunków dobrego funkcjonowania szkoły wyższej. Opole: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji, 2007.
WOJCIECHOWSKI, J. Organizacja i zarządzanie w bibliotekach. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN, 1997. ISBN 83-01-12432-6.