How to get rid of users successfully? Of seven deadly sins

  • Aleksandra Marciniak

Abstract

The article highlights problems that - in author’s opinion - library users meet most frequently and which as a result rise barriers in access to information.  The aim of the text is to enumerate „seven deadly sins” and to draw library authorities’ and staff’s attention to them.  The libraries should adjust to their clients’ needs, meet their expectations and – what’s most important – remove the barriers and prevent from digital divide.

References

BELLER, R. Public relations biblioteki. Poradnik Bibliotekarza 2006, nr 12, s. 13–15.

Biblioteka Narodowa ukarana za ceny ksero [on-line]. [Dostęp: 27.08.2013]. Dostępny w World Wide Web: http://wiadomosci.wp.pl/kat,8311,title,Biblioteka-Narodowa-ukarana-za-cenyksero,wid,8589688,wiadomosc.html?ticaid=1cf57 — czytajdalej.

CZYŻEWSKA, M. Uwarunkowania rozwoju bibliotek niepaństwowych szkół wyższych. Rozwa-żania w aspekcie nowoczesnych koncepcji i metod zarządzania. W: KUBÓW, S. (red.) Marke-ting i jakość usług bibliotek akademickich. Wrocław: Dolnośląska Wyższa Szkoła Edukacji TWP, 2002, s. 31–42.

KOZŁOWSKA, A. Potrzeba informacyjna a sytuacja problemowa użytkownika systemu wy-szukiwawczego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum 1999, z. 9, s. 129–138.

KUBÓW, S. Jak promować bibliotekę? Bibliotekarz 2006, nr 9, s. 10–15.

KUBÓW, S. Wizerunek biblioteki szkoły wyższej w jej bezpośrednim otoczeniu. W: KUBÓW, S. (red.) Marketing i jakość usług bibliotek akademickich. Wrocław: Dolnośląska Wyższa Szkoła Edukacji TWP, 2002, s. 61–68.

NICHOLAS, D. Ocena potrzeb informacyjnych w dobie Internetu: idee, metody, środki. War-szawa: Wydaw. Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2001. ISBN 83-87629-56-1.

Polskie biblioteki publiczne. Promocja! [on-line]. Warszawa: Polskie Towarzystwo Bibliologicz-ne [Dostęp: 30.08.2013]. Dostępny w World Wide Web: http://www.projekt.ptbow.pl/konferencje/konferencja-polskie-biblioteki-publiczne-promocja.

PRÓCHNICKA, M. Informacja a umysł. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Na-ukowych „Universitas”, 1991. ISBN 83-7052-011-1.

SOBIELGA, J. Psychologiczne uwarunkowania zachowań informacyjnych. Zagadnienia In-formacji Naukowej 1999, R. 29, nr 2, s. 96.

SOBOCHA-STANUCH, J., PICHETA, P. Stereotypy bibliotekarzy [on-line]. [Dostęp: 25.08.2013]. Dostępny w World Wide Web: http://www.profuturo.agh.edu.pl/pliki/Pliki_III_KKMU/Zbiory_referatow/607-614_NH_Sobocha-Stanuch_Picheta.pdf.

ŚWIGOŃ, M. Polska Skala Niepokoju Związanego z Korzystaniem z Bibliotek: wyniki badań. Przegląd Biblioteczny 2011, nr 2, s. 231–243.

Szkolenie i panel dyskusyjny „Tworzenie materiałów promocyjnych w instytucjach non-profit” — Sprawozdanie [on-line]. Łódź: Sekcja Bibliotek Niepaństwowych Szkół Wyższych [Dostęp: 30.08.2013]. Dostępny w World Wide Web: http://sekcjabnsw.blogspot.com/2012/02/03072011-szkolenie-i-panel-dyskusyjny.html.

TARKA, M. Public relations w bibliotece. Biuletyn EBIB [on-line]. 2007, nr 3 (84) [Dostęp: 26.08.2013]. Dostępny w World Wide Web: http://ebib.info/2007/84/a.php?tarka.

Ustawa o bibliotekach z dnia 27 czerwca 1997 r. Dz.U.2012.642.

WOJCIECHOWSKI, J. Biblioteka w komunikacji publicznej. Warszawa: Wydaw. Stowarzy-szenia Bibliotekarzy Polskich, 2010. ISBN 978-83-61464-38-9.

ZAWADA, A. O promocji biblioteki. W: Biuletyn EBIB [on-line]. 2002, nr 3 (32) [Dostęp: 27.08.2013]. Dostępny w World Wide Web: http://ebib.oss.wroc.pl/2002/32/zawada.php.

Published
2013-12-18