The use of electronic services in libraries

  • Anna Gogiel-Kuźmicka

Abstract

The rapid development of information and communication technologies in the last 20 years contributed to the globalisation of the market and raised the level of competition. This transformation had a huge impact on the public institutions, including libraries, which have increased its range of services using new ICT (Information and Communication Technologies) tools. The article discusses the library electronic services and the issues related to their use in the activities of the library, and the opportunities and threats posed to these institutions.

References

DĄBROWSKA, A., JANOŚ-KRESŁO, M., WÓDKOWSKI, A. E-usługi a społeczeństwo informacyjne. Warszawa: Difin, 2009. ISBN 978-83-7251-982-5.

KAMIŃSKA, J. Zastosowanie marketingu w bibliotekach jako niedochodowych organizacjach usłu­gowych. W: M. Wojciechowska (red.), Marketing biblioteczny: rozważania, dyskusje, konteksty. Gdańsk: Wydaw. Ateneum — Szkoły Wyższej w Gdańsku, 2007. ISBN 978-83-61079-00-2.

KEMPA, M. i in. Wykorzystywanie zasobów Internetu w Bibliotece Głównej Akademii Bydgoskiej. Ba­dania użytkowników. Bibliotekarz 2003, nr 6.ISSN 0208-4333.

KOTLER, P. Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS, 2005. ISBN 83-7301-532-9.

SIDOR, M.W. Jakość usług bibliotecznych. Warszawa: Wydaw. SBP, 2005. ISBN 83-89316-33-1.

RÓŻNIAKOWSKA, M. i in. Biblioteka dawniej i dziś. Hybrydowe, cyfrowe...? Jakie będą i co może wpłynąć na ich kształt w przyszłości. W: Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy?: II Konferencja Bi­blioteki Politechniki Łódzkiej [on-line]. Łódź: Politechnika Łódzka, 2006 [dostęp 23.02.2015]. Materia­ły Konferencyjne EBIB, nr 16. ISBN 83-920302-4-9. Dostępny w: http://www.ebib.pl/publikacje/matkonf/biblio21/sesja6ref3.pdf.

SIKORSKI, M. Usługi on-line. Jakość, interakcje, satysfakcja klienta. Warszawa: Wydaw. Polsko-Ja­pońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, 2012. ISBN 978-83-63103-33-0.

WOJCIECHOWSKA, M. (red.). Marketing biblioteczny: rozważania, dyskusje, konteksty. Gdańsk: Wydaw. Ateneum — Szkoły Wyższej w Gdańsku, 2007. ISBN 978-83-61079-00-2.

WOJCIECHOWSKI, J. Biblioteki w nowym otoczeniu. Warszawa: Wydaw. SBP, 2014. ISBN 978-83-64203-27-5.

WOJCIECHOWSKI, J. O bibliotekach po mojemu. Warszawa: Wydaw. SBP, 2012. ISBN 978-83-61464-50-1.

WÓJCIK, M. WEB 2.0 w działalności usługowej instytucji książki. Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Ja­giellońskiego, 2013. ISBN 978-83-233-3620-4.

Published
2015-03-13