The Loyalty of Librarians
Abstract
The article quotes the definitions of loyalty and discusses levels of loyalty in relation to three basic features like trust, habits and organizational commitment. The author confronts theory with the library reality and points out the loyalty to the employer and to the profession. She indicates that the potential causes of lack of loyalty can result from the distinct educational system in different library science’s centers, discourse between theory and practice and general situation of the librarian profession.References
HULBÓJ, M. Typy lojalności pracowników a zadowolenie z pracy. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów 2012, nr 1, s. 137-155.
Kodeks etyki bibliotekarza i pracownika informacji naukowej [on-line]. Warszawa: SBP, 2005 [dostęp 12.06.2015]. Dostępny w: http://www.sbp.pl/repository/dlabibliotekarzy/kodeksetyki.pdf.
LIPKA, A. Inwestycje w kapitał organizacji w okresie koniunktury dekoniunktury. Warszawa: Wolters Kluwer, 2010.
LIPKA, A., WINNICKA-WEJS, A. Dynamika lojalności pracowników a deprecjacja kapitału ludzkiego organizacji. Studia Ekonomiczne 2013, nr 136, s. 193-208.
LIPKA, A., WINNICKA-WEJS, A., ACEDAŃSKI, J. Lojalność pracownicza. Warszawa: Difin, 2012.
STĄPOREK, M. Bibliotekarz – pracownik służb śledczych CIA. Biuletyn EBIB [on-line] 2016 nr 2, s. 1-7 [dostęp 2.05.2016]. Dostępny w: http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/424/586.
ŚWIĄTEK-BARYLSKA, I. Lojalność pracowników współczesnych organizacji. Istota i elementy składowe. Łódź: Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, 2013.
URBAN, W., SIEMIENIAKO, D. Lojalność klientów. Modele, motywacja i pomiar. Warszawa: PWN, 2008.