Omeka S: otwarte studium bibliometryczne

Słowa kluczowe: Omeka S, humanistyka cyfrowa, open source, kuratorstwo cyfrowe, internet semantyczny, biblioteki akademickie, otwarta edukacja, analiza piśmiennictwa, analiza bibliometryczna

Abstrakt

Celem szkicu jest prezentacja badań nad stopniem zainteresowania systemem Omeka S w środowisku naukowym, analiza jego potencjału oraz identyfikacja głównych tematów poruszanych w literaturze. Badanie miało na celu również określenie, w jakich krajach i ośrodkach badawczych system Omeka S jest najczęściej wykorzystywany oraz jakie projekty, oparte na tym oprogramowaniu opisano w literaturze. Korzystając z „prostych metod bibliometrycznych” dokonano analizy literatury wykonując kwerendy w bazie Library, Information Science & Technology Abstracts, w Katalogu Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu oraz w bazie Scopus. Następnie dane poddano analizie ilościowej oraz analizie treści. Zainteresowanie Omeka S w środowisku naukowym wykazuje tendencję wzrostową do roku 2023. Ze względu na brak wystarczających danych za rok 2024 trudno jednoznacznie stwierdzić, czy tendencja ta będzie się utrzymywać. Badanie pokazało, że autorzy publikacji pochodzą z wielu krajów, głównie z Francji i Włoch. Oprogramowanie Omeka S przyciągnęło uwagę badaczy z różnych dziedzin i dyscyplin, co przełożyło się na dużą różnorodność tematyczną analizowanych tekstów oraz szerokie zastosowanie przede wszystkim w obszarze humanistyki cyfrowej.

Bibliografia

INGRAM-MONTEIRO, N., MCKERNAN R. (2022). An Omeka S Repository for Place- and Land-Based Teaching and Learning. Information Technologies and Libraries [online]. Vol. 41, No. 3. [Dostęp 09.08.2024]. Dostępny w: https://ejournals.bc.edu/index.php/ital/article/view/15123.

KOWALCZYK, S.T. (2018). Digital Curation for Libraries and Archives, Santa Barbara, Denver: Libraries Unlimited.

LANDIS, C. (2019). Linked Open Data in Libraries. W: Varnum, J. (red.). New top technologies every librarian needs to know. Chicago: ALA Neal-Schuman, s. 3–15.

LARSON, A. (2020). Open Education Librarianship: A Position Description Analysis of the Newly Emerging Role in Academic Libraries. The International Journal of Open Educational Resources [online]. T. 3, Nr 1, s. 35–36. [Dostęp 09.08.2024]. Dostępny w: https://ijoer.scholasticahq.com/article/25044-open-education-librarianship-a-position-description-analysis-of-the-newly-emerging-role-in-academic-libraries.

MARTÍNEZ, R.A. (2022). Omeka S como alternativa para el desarrollo de colecciones digitales y proyectos de humanidades digitales. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació [online]. [Dostęp 09.08.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.1344/BiD2022.48.06.

PIOTROWSKI, D.M. (2024). Omeka S – bibliographic data [online]. [Dostęp 09.08.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.18150/7GKS7A.

PIOTROWSKI, D.M., MARZEC, P. (2022). Digital curation and open-source software in LAM-related publications. Journal of Librarianship and Information Science [online]. Vol. 55 (4), s. 935–947. [Dostęp 09.08.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.1177/09610006221113372.

SABHARWAL, A. (2015). Digital curation in the digital humanities: preserving and promoting archival and special collections. Amsterdam [i pozostałe]: Elsevier/Chandos Publishing.

SOSIŃSKA-KALATA, B. (2016). Humanistyka cyfrowa w piśmiennictwie nauki o informacji. W: Sosińska-Kalata, B., Przastek-Samokowa, M., Wiorogórska, Z. (red.). Nauka o informacji w okresie zmian: informatologia i humanistyka cyfrowa. Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, s. 27–49.

Opublikowane
2024-09-12