Sztuczna inteligencja i prawdziwe biblioteki: szok przyszłości i co dalej?

Słowa kluczowe: digitalizacja, etyka komunikacyjna, generative pre-trained transformer, jednostka bibliograficzna, polityka naukowa, sieci neuronowe, „szok przyszłości”, specyfika kulturowa, spuścizna tekstowa

Abstrakt

W artykule rozważamy sytuację kilku obszarów praktyki bibliotecznej, podatnych na przejmowanie przez narzędzia sztucznej inteligencji. Odrzucamy jednak wizje głębokiej zmiany z tym związanej, nie wierząc w jej zasięg i trwałość, ponieważ nowe technologie nie eliminują na ogół starych ani nie dają poczucia, że trzeba się na nie w całości „przestawić”. Nie potrafimy też dać wiary prognozom, że taka zmiana mogłaby być świadoma w sensie społecznym i prowadzona w sposób umożliwiający osiągnięcie głębokich skutków. Uważamy, że postęp w bibliotekach, komunikacji społecznej i obiegu informacji naukowej nie był w ostatnich dekadach wynikiem spójnej polityki, lecz zależał od wielu przypadkowych czynników. Zmiany na ogół prowadziły donikąd, a absolwenci szkół wszystkich szczebli nie są przygotowani, by odnosić korzyści z nowych możliwości orientacji w świecie i przyswajania wiedzy. Wymieniamy jednak kilka obszarów, w których obecność sztucznej inteligencji w bibliotekach przynosi już wyniki, pozwalamy sobie też na przypuszczenia, jakie jeszcze mogą być jej kierunki rozwoju. Udane wdrożenia mogą znacząco odmienić tryb posługiwania się bibliotekami i zmienić ich charakter w większym stopniu niż komputeryzacja rozpoczęta u schyłku ubiegłego stulecia.

Bibliografia

BARON, N.S. (2023). Who wrote this? How AI and the lure of efficiency threaten human writing. Stanford: Stanford University Press.

BOROWSKA, K. (2023). Obliczenia granularne w przetwarzaniu danych niezbalansowanych [Rozprawa doktorska, Politechnika Białostocka] [online]. Białystok. [Dostęp 18.03.2024]. Dostępny w: https://bazawiedzy.pb.edu.pl/info/phd/BUTda295628a9c9455ebcaa68335ab5c713.

CHOMSKY, N. (2023). The false promise of Chat GPT. The New York Times [online]. 08.03. [Dostęp 18.03.2024]. Dostępny w: https://www.nytimes.com/2023/03/08/opinion/noam-chomsky-chatgpt-ai.html.

CRONIN, J. (2024). Noam Chomsky On Artificial Intelligence. A ChatGPT Rebuttal. W: LinkedIn [online]. 24.01. [Dostęp 18.03.2024]. Dostępny w: https://www.linkedin.com/pulse/noam-chomsky-artificial-intelligence-chaptgpt-rebuttal-jon-cronin-7rzie/.

DUKAJ, J. (2023). Się pisze. Książki : Magazyn do Czytania, nr 4, s. 12–19.

ENIS, M. (2021). OverDrive refines readtelligence, a new AI-driven collection management tool. Library Journal [online]. Oct. 07. [Dostęp 30.01.2024]. Dostępny w: https://www.libraryjournal.com/story/overdrive-refines-readtelligence-a-new-ai-driven-collection-management-tool.

FRANKE, J. (2024). OMNIS 2 i pół. Karawana jedzie dalej. Materiał niepublikowany.

GOLUB, K. (2021). Automated subject indexing: an overview. Cataloging and Classification Quarterly [online]. Nr 8, s. 702–719. [Dostęp 13.03.2024). Dostępny w: https://doi.org/10.1080/01639374.2021.2012311.

HOLLENDER, H. (2021). Cyfrowe wzmożenie w zbiorach specjalnych. W: Puchalski, J. (red.). Książki mają swoją historię: studia ofiarowane Profesor Barbarze Bieńkowskiej. Warszawa: Wydaw. SBP, s. 410–446.

JANICKA, E. (2017). O kontrkulturę – tu i teraz. Wystąpienie na Nadzwyczajnym Zjeździe Etnologów i Antropologów Polskich „Antropologia przeciw dyskryminacji”. Lud [online]. Nr 101, s. 93–95. [Dostęp 18.03.2024]. Dostępny w: https://apcz.umk.pl/LUD/article/view/lud101.2017.01d.

KRUEGER, A. (2024). Why the Russia sanctions are failing. Project Syndicate [online]. Jan. 18. [Dostęp 30.01.2024] . Dostępny w: https://www.project-syndicate.org/commentary/how-russia-circumvented-western-sanctions-by-anne-o-krueger-2024-01.

LEE, J. Y. (2023). Can an artificial intelligence chatbot be the author of a scholarly article? Journal of Educational Evaluation for Health Professionals [online]. Nr 6. [Dostęp 18.03.2024). Dostępny w: https://doi.org/10.3352/jeehp.2023.20.6.

MYKOWIECKA, A. (2007). Inżynieria lingwistyczna: komputerowe przetwarzanie tekstów w języku naturalnym. Warszawa: Wydaw. Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych. (Podręczniki akademickie, t. 27).

OYELUDE, A. (2021). AI and libraries: trends and projections. Library Hi Tech News [online]. R. 38, nr 10, s. 1-4. [Dostęp 30.01.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.1108/LHTN-10-2021-0079 .

OŚWIADCZENIE (2023). Oświadczenie CEATL w sprawie wykorzystania sztucznej inteligencji [online]. Stowarzyszenie Tłumaczy Literatury. Aktualności. [Dostęp 13.03.2024.] Dostępny w: https://stl.org.pl/oswiadczenie-ceatl-w-sprawie-wykorzystania-sztucznej-inteligencji/.

ROTKIEWICZ, M. (2024). Więcej czatu! Jak sztuczna inteligencja wspomaga badaczy. Polityka, nr 17 (3461), 14.04-23.04, s. 56-58.

SAMPLE, I. (2023), Science journals ban listing of ChatGPT as co-author on papers. The Guardian [online]. [Dostęp 18.03.2024]. Dostępny w: https://www.theguardian.com/science/2023/jan/26/science-journals-ban-listing-of-chatgpt-as-co-author-on-papers.

SÜHL-STROHMENGER, W., TAPPENBECK, I. (red.) (2024). Praxishandbuch Wissentschaftliche Bibliothekar: innen. Wandel von Handlungsfeldern, Rollen und Perspektiven im Kontext der digitalen Transfromation [online]. Berlin: De Gruyter, Saur. [Dostęp 18.03.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.1515/9783110790375.

SZOT, W. (2023). Literatura, czyli małż. Magazyn Gazety Wyborczej, 29-30 lipca, s. 12-13.

TANZI, N. (2023). How can AI be used in libraries? The Digital Librarian [online]. Jan. 23. [Dostęp 18.03.2024]. Dostępny w: https://the-digital-librarian.com/2023/01/23/artificial-intelligence-in-the-library/.

THORP, H. (2023). ChatGPT is fun, but not an author. Editorial. Science [online]. R. 379, nr 6630, s. 313. [Dostęp 13.03.2024]. Dostępny w: https://www.science.org/doi/10.1126/science.adg7879.

TOFFLER, A. (1974). Szok przyszłości. Przeł. W. Osiatyński, E. Grabczak-Ryszka, E. Woydyłło. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

TOKARSKA, A. (red.) (2013). Bibliotekarstwo. Warszawa: Wydaw. SBP.

WHEATLEY, A., HERVIEUX, S. (2019). Artificial intelligence in academic libraries: an environmental scan. Information Services & Use [online]. R. 39, nr 4, s. 347-356. [Dostęp 18.03.2023]. Dostępny w: http://dx.doi.org/10.3233/ISU-190065.

Opublikowane
2024-05-22