Słów kilka o edukacji bibliotecznej w środowisku muzealnym na przykładzie Biblioteki Muzeum Warszawy

  • Anna Krzysztofik Biblioteka Muzeum Warszawy
  • Katarzyna Žák-Caplot Biblioteka Muzeum Warszawy
Słowa kluczowe: biblioteki muzealne, edukacja biblioteczna, edukacja muzealna, lekcje biblioteczne, marketing biblioteczny, promocja biblioteki

Abstrakt

W artykule autorki skupiły się na jednym z zadań bibliotek muzealnych, czyli edukacji bibliotecznej, prowadzonej w murach muzeów. Odbywa się ona z jednej strony w środowisku pełnym legislacyjnych i organizacyjnych wyzwań, gdyż podstawy prawne działalności muzealnej są odmienne od warunków, w których zazwyczaj funkcjonują biblioteki. Z drugiej dzięki sąsiedztwu wystaw oraz magazynów zbiorów muzealnych reprezentuje ciekawe i wyjątkowe możliwości, których nie mają inne typy bibliotek. Najważniejszym aspektem, na który autorki zwracają uwagę, jest jednak konieczność komercjalizacji bibliotecznej oferty, która musi efektywnie konkurować z innymi produktami na rynku nie tylko edukacyjnym. Jak sprostać temu trudnemu i nietypowemu dla bibliotek zadaniu, można się dowiedzieć na przykładzie działań prowadzonych przez Bibliotekę Muzeum Warszawy, w której wdrożono program edukacyjny dla różnych typów użytkowników.

Bibliografia

GORCZYCA-CHMIELEWSKA, E. Biblioteka wirtualna – wizja czy rzeczywistość. Przegląd Biblioteczny 1996, nr 2/3, s. 117–131. ISSN 0033-202X.

KOZŁOWSKA, A. Edukacja literacka. Projekt lekcji bibliotecznych dla uczniów gimnazjum w bibliotece pedagogicznej. Debiuty Bibliologiczno-Informatologiczne [online]. 2014, t. 2, s. 73–90. [Dostęp 5.02.2020]. Dostępny w: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/36143.

KRZYŻANOWSKA, M. Marketing usług organizacji niekomercyjnych. Warszawa: Wydaw. Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, 2000. ISBN 8386846453.

Lekcja muzealna. W: Muzeum Narodowe w Szczecinie [online]. [Dostęp 5.02.2020]. Dostępny w: https://muzeum.szczecin.pl/edukacja/oferta-dla-szkol-i-przedszkoli/71-lekcje-muzealne.html.

Lekcje biblioteczne. W: Miejska Biblioteka Publiczna im. Juliusza Słowackiego w Tarnowie [online]. [Dostęp 5.02.2020]. Dostępny w: https://www.biblioteka.tarnow.pl/lekcje-biblioteczne.

MUSZNICKI, B. Marketing edukacyjny. W: Pator, R. (red.). Autorytety w rozwoju młodych pracowników nauki. Łódź: Społeczna Akademia Nauk, 2013, s. 125–136. ISBN 978­83­62916­67­2.

NOSAL, J.K. Wystarczy „Iskra”, czyli nocne życie Biblioteki Muzeum Warszawy [online]. [Dostęp 6.04.2020]. Dostępny w: https://muzeumwarszawy.pl/wystarczy-iskra-czyli-nocne-zycie-biblioteki-muzeum-warszawy/.

PIOTROWICZ, G. Model hybrydowy współczesnej biblioteki akademickiej. W: I Konferencja Biblioteki Politechniki Łódzkiej pod tytułem "Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej", Łódź, 23-25 czerwca 2004 r. [online]. [Dostęp 27.05.2020]. Dostępny w: http://bg.p.lodz.pl/images/PDF/piotrowicz.pdf .

ROSSET, A., ZIELONKA, K. Aplikacje mobilne w muzeach. Moda czy potrzeba? Muzealnictwo 2006, s. 236–244. ISSN 0464-1086.

TARKA, M. Public relations w bibliotece. Biuletyn EBIB [online]. 2007 nr 3. [Dostęp 5.02.2020]. ISSN 1507-7187. Dostępny w: http://www.ebib.pl/2007/84/a.php?tarka.

WOJCIECHOWSKI, J. Organizacja i zarządzanie w bibliotekach. Warszawa: PWN, 1998. ISBN 8301124326.

WÓJCIK, M. Rozszerzona rzeczywistość w usługach informacyjnych bibliotek. Kraków: WUJ, 2019. ISBN 978-83-233-4549-7.

WRÓBLEWSKI, Ł. Źródła i strategie osiągania przewagi konkurencyjnej w sferze kultury wysokiej na przykładzie działalności filharmonii. W: Zarządzanie – finanse – ekonomia. Katowice: Akademia Ekonomiczna, 2007, s. 457–465. ISBN 9788372468307.

ŽÁK-CAPLOT, K. „Warszawa dla początkujących”, czyli czego rodzice nie zrobią dla dzieci! [online]. [Dostęp 2.04.2020]. Dostępny w: https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/warszawa-dla-poczatkujacych-czyli-czego-rodzice-nie-zrobia-dla-dzieci.

ŽÁK-CAPLOT, K. An unexplored Phenomenon on the Border of Two Worlds. An Introduction to the Issue of Museum Libraries in Poland. Przegląd Biblioteczny, Special Issue 2019, s. 50–65. ISSN 0033-202X.

ŽÁK-CAPLOT, K. Legendy Starego Miasta w Warszawie. Wybór tekstów do nauki języka polskiego jako obcego z ćwiczeniami. Warszawa: Muzeum Warszawy, 2019. ISBN 978-83-65777-71-3.

ŽÁK-CAPLOT, K. Projekt Muzeum Warszawy "Warszawa dla średnio zaawansowanych", czyli edukacja muzealna w służbie nauczaniu języków obcych i wymiany doświadczeń kulturowych [online]. [Dostęp 2.04.2020]. Dostępny w: https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/projekt-muzeum-warszawy-warszawa-dla-srednio-zaawansowanych-czyli-edukacja-muzealna-w-sluzbie.

Opublikowane
2020-06-24