Konstrukcja tekstu w kulturze nowych mediów a rola obrazu w komunikacji elektronicznej

  • Piotr Adam Rudera
Słowa kluczowe: nowe media, ontologia pisma elektronicznego, automatyzacja pisania

Abstrakt

Pismo i pisanie nadal odgrywają fundamentalną rolę w dostępie i posługiwaniu się nowymi mediami, chociaż prawdopodobnie jest to rola malejąca, ze względu na coraz większe znaczenie obrazu w komunikacji elektronicznej. Na zupełnie elementarnym poziomie korzystania z nowych mediów funkcja pisa­nia przydatna jest do prostych czynności, takich jak: wpisywanie haseł, podpisywanie nowo utworzonych fol­derów, wpisywanie zapytań do przeglądarki. Zaawansowani użytkownicy korzystają z nowych mediów, pi­sząc mniej lub bardziej skomplikowane teksty, przybierające często formę multimedium. Tekst elektroniczny, tak jak inne obiekty wirtualne, jest plastyczny i podlega wielu szczegółowym operacjom. Ogólnie rzecz bio­rąc, podstawowym mechanizmem związanym z pisaniem jest automatyzacja. Automatyzacja pisania przeja­wia się na każdym poziomie użycia pisma w nowych mediach. Wobec wielu zmian w zakresie powstawania tekstów rodzą się wątpliwości, np. co do sposobu kształtowania przez nowe media naszych zwyczajów zwią­zanych z ich tworzeniem. Czy charakterystyczne dla tekstu elektronicznego cechy mają wpływ na proces związany z pracą nad tekstem? Jeśli tak, czego dotyczą owe wpływy i jak silne są tego konsekwencje w kontekście produkcji treści?

Bibliografia

FILICIAK, M. i in. Młodzi i media [on-line]. Warszawa: Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, 2010 [dostęp 28.08.2015]. Dostępny w: http://www.swps.pl/images/stories/dokumenty/RAPORT_SWPS_mlodzi_i_media.pdf.

FLUSSER, V. Pisanie w celu publikacji elektronicznych. W: Gwóźdź, A. (red.). Ekrany piśmienności. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008. ISBN 978-83-60807-74-3.

GIERSCH, U. Marzenie kartki. Fotokopia a powielana kultura. W: Gwóźdź, A. (red.). Ekrany pi­śmienności. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008. ISBN 978-83-60807-74-3.

GRZENIA, J. Komunikacja językowa w Internecie. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN, 2008. ISBN 978-83-01-14867-6.

HOPFINGER, M. Literatura i media po 1989. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2010. ISBN 978-83-7459-118-8.

KĘDZIORA, P. O dwóch komponentach technologicznej kreacji tekstu/~tekstu. W: Wilk, E., Górska-Olesińska, M. (red.). Od liberatury do e-literatury. Opole: Wydaw. Uniwersytetu Opolskiego, 2011. ISBN 978-83-7395-440-3.

TARKOWSKI, A. EEETETEKSTESTETEKKSSETETESE. Kultura Współczesna 2005, nr 1(43), s. 120.

ZABAWA, M. „My blogasek bierze udział w konQursie”. Czy polskie blogi internetowe są pisane po polsku? W: Filiciak, M., Ptaszek, G. (red.). Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009. ISBN 978-83-7644-000-2.

Opublikowane
2015-10-05