Schyłek dydaktyki bibliotecznej czy ponadczasowa misja wspierania kształcenia? Badania w polskich bibliotekach akademickich

Słowa kluczowe: biblioteki akademickie, zadania bibliotek akademickich, dydaktyka biblioteczna, badania ankietowe, information literacy

Abstrakt

Artykuł przedstawia wyniki badania ankietowego przeprowadzonego w polskich bibliotekach akademickich, którego celem było zilustrowanie stanu obecnego dydaktyki prowadzonej przez bibliotekarzy. Na podstawie wyników badania oraz porównania z podobnymi badaniami w bibliotekach na świecie autorka próbuje odpowiedzieć na pytanie, czy dydaktyka w obecnym kształcie jest faktycznym i oczekiwanym wsparciem w uczelni i jakie wyzwania stawia przed bibliotekarzami.

Bibliografia

AHARONY, N., JULIEN, H., NADEL-KRITZ, N. (2020). Survey of information literacy instructional practices in academic libraries. Journal of Librarianship and Information Science [online]. 52(4), 964–971. [Dostęp 9.08.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.1177/0961000619891762.

AZADBAKHT, E. S. (2021). The Many Faces of Instruction: An Exploration of Academic Librarians’ Teaching Personas. Communications in Information Literacy [online]. 15(1), 57–74. [Dostęp 9.08.2024]. Dostępny w: https://eric.ed.gov/?id=EJ1306169.

FAIX, A., DANIELS, T. (2023). Teaching SIFT for Source Evaluation in Asynchronous One-Credit Information Literacy Courses. portal: Libraries and the Academy [online]. 23(3), 449–459. [Dostęp 9.08.2024]. Dostępny w: https://muse.jhu.edu/pub/1/article/901563/pdf.

FEEKERY, A. J., CHISHOLM, K., JEFFREY, C., DIESCH, F. (2021). Enhancing students’ professional information literacy. Journal of Information Literacy [online]. 15(2). [Dostęp 9.08.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.11645/15.2.2856.

GRANDY, R. (2019). Investigating the Effectiveness of a Credit-Bearing Information Literacy Course in Re-ducing Library Anxiety for Adult Learners. Communications in Information Literacy [online]. 13(1), 23–42. [Dostęp 9.08.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.15760/comminfolit.2019.13.1.3.

HAMMONS, J. (2020). Teaching the teachers to teach information literacy: A literature review. The Journal of Academic Librarianship [online]. 46(5), 102196. [Dostęp 9.08.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102196.

JULIEN, H., GROSS, M., LATHAM, D. (2018). Survey of Information Literacy Instructional Practices in U.S. Ac-ademic Libraries. College & Research Libraries [online]. 79(2), 179–199. [Dostęp 9.08.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.5860/crl.79.2.179.

KOŚCIEWICZ D., ŻMIGRODZKA-RYSZCZYK K., (2023). Rola biblioteki akademickiej we wsparciu edukacji zdal-nej – badanie wstępne. W: Chrapczyńska B., Świrad M. (red.). Funkcjonowanie biblioteki naukowej w zmie-niającym się otoczeniu społecznym [online]. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, s. 83–109. [Dostęp 9.08.2024]. Dostępny w: https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/doccontent?id=121110.

PICKARD, E., STERLING, S. (2022). Information Literacy Instruction in Asynchronous Online Courses: Which Approaches Work Best? College & Research Libraries [online]. 83(2), 184. [Dostęp 9.08.2024]. Dostępny w: https://doi.org/10.5860/crl.83.2.184.

PK podpisała umowę dotyczącą polsko-chińskiej Międzynarodowej Szkoły Inżynierskiej (2021). W: Politech-nika Krakowska [online]. [Dostęp 13.08.2024]. Dostępny: https://tiny.pl/p5cd-pbz.

POLKINGHORNE, S., JULIEN, H. (2018). Treading Water: Results from the Longitudinal Study of Information Literacy Instruction in Canadian Academic Libraries. Canadian Journal of Information and Library Science [online]. 42(1), 69–93. [Dostęp 9.08.2024]. Dostępny w: https://www.muse.jhu.edu/article/717388.

SÓJKOWSKA, I. (2021). Kompetencje informacyjne metodą Problem Based Learning. Biuletyn EBIB [online]. Nr 2(197). [Dostęp 13.08.2024]. Dostępny w: https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/731.

WITEK J., (2018). Akademicka książnica w otoczeniu społecznym – budowanie relacji poprzez działania pu-blic relations. W: M. Kycler, D. Pawelec, B. Warząchowska (red.). Biblioteka Uniwersytetu Śląskiego w pięć-dziesięciolecie istnienia. Katowice: Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek, s. 267–287.

Współpraca PK z Tianjin Chengjian University w Chinach wchodzi na nowy poziom (2021). W: Politechnika Krakowska [online]. [Dostęp 13.08.2024]. https://tiny.pl/8wm6kmdy.

Opublikowane
2024-11-28