Fatalny Rok Dzika

  • Jacek Wojciechowski
Słowa kluczowe: biblioteki szkół wyższych, biblioteki publiczne, biblioteki pedagogiczne, biblioteki szkolne, bibliotekoznawstwo, informacja naukowa, bibliologia

Abstrakt

Rok 2019 był dla polskiego bibliotekarstwa fatalny. Zlikwidowano ponad 5000 bibliotek gimnazjalnych, kilkaset publicznych (głównie filialnych) i rozpoczęto likwidację szeregu wydziałowych oraz instytutowych bibliotek akademickich. Za sprawą ustawy Nauka 2.0 nie ma już dyscyplin (są kierunki) bibliologia oraz informatologia oraz prawie wszystkich instytutów z tych byłych dyscyplin; nie ma już też bibliotekarzy dyplomowanych. Po „otwarciu” zawodu nie ma w Polsce żadnej znaczącej formy kształcenia bibliotekarzy. Natomiast niemało bibliotek, na własną rękę, unowocześniło i zaktywizowało oferty dla użytkowników. Zaś ewidentnie doniosłym dokonaniem jest kreacja przez Bibliotekę Narodową cyfrowej biblioteki Polona. Jednak ogólna sytuacja bibliotek jest zła. W funkcjonowaniu przeszkadza też słabe przystosowanie do wielokomunikacyjności oraz mit paninformacjonizmu, że wszystko jest informacją. Ze strony publiczności żadnego wsparcia bibliotek nie ma. Nie istnieje też żadna własna forma samoobrony bibliotekarzy.  

Bibliografia

JAZDON, A. Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu 1919–2018. Zasoby. Działania. Ludzie. Poznań: Biblioteka Uniwersytecka, 2019. ISBN 978-83-60961-20-9.

KAUFMAN, A.S., SCHNEIDER, W.J., KAUFMAN, J.C. Psychometric approaches to intelligence. W: Human intelligence. An introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 2020, s. 89–90.

ŻBIKOWSKA-MIGOŃ, A. SKALSKA-ZLAT, M. Encyklopedia książki. T. 1 i 2. Wrocław: Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, 2017. ISBN 978-83-229-3543-9.

Opublikowane
2020-02-29