Marketing książki dziecięcej. Konieczny czy zbyteczny?
Abstrakt
Dzieci żyją w zupełnie nowej rzeczywistości, w której książka musi być konkurencyjna w stosunku do bardzo atrakcyjnych rozrywek, wykorzystujących nowe technologie. Zachodzi więc potrzeba podejmowania działań, które zachęcą dzieci do czytania i przykują ich uwagę do konkretnych pozycji wydawniczych. Grupa dzieci i rodziców jest szczególnie ważna, bo to dzieci mają w niedalekiej przyszłości być aktywnymi czytelnikami i uczestniczyć w kulturze literackiej kraju. Artykuł powstał w wyniku doświadczeń autorki zdobytych podczas dziewięcioletniej pracy w portalu internetowym skierowanym do dzieci i rodziców. Uczestniczyła ona w wielu projektach marketingowych wydawców literatury dziecięcej oraz w działaniach promujących czytelnictwo, podejmowanych przez instytucje kultury i podmioty prywatne w ośmiu największych miastach Polski. Na podstawie wielu przykładów wyróżniono kilka kluczowych metod zainteresowania potencjalnego czytelnika książką. W artykule są one omówione jako warte naśladowania praktyki. Wnioskiem jest potwierdzenie szansy dla popularyzacji literatury, jaką jest mądre czerpanie inspiracji z zasad marketingu.