Łatwo, szybko, efektywnie. Oczekiwania użytkowników XXI wieku

  • Aleksander Radwański
Słowa kluczowe: systemy biblioteczne, systemy informacyjne, zachowania użytkowników, technologie informacyjne, analiza i projektowanie systemu

Abstrakt

System informujący o zasobach bibliotek musi uwzględniać nawyki użytkownika. Współczesny użytkownik będzie miał takie nawyki, jakie utrwalają w nim Facebook, Instagram, ale też każdy system płatności, rezerwacji biletów czy serwis zakupowy. Nastawienie użytkownika cechuje m.in. „transakcyjność”, czyli realizacja łańcucha czynności, od uświadomionej potrzeby do osiągnięcia celu. Celem jest zapoznanie się z tekstem. Dotarcie do tekstu powinno być łatwe, szybkie i efektywne. Nie można zrealizować takiego systemu bez włączenia w jego zakres analizy zachowań użytkowników oraz historii wypożyczeń, zakupów i dostępów online. System musi być w stanie zlokalizować i określić status każdego egzemplarza oraz obliczyć czas dotarcia do niego, jeśli ma rzeczywiście odpowiadać współczesnym oczekiwaniom. Prócz technologii istotnymi czynnikami są koszty, organizacja i zarządzanie takim systemem. W treści referatu nie ma gotowej recepty na udany system. Natomiast zwrócono uwagę na wielowymiarowość problemów do rozwiązania i sformułowano wniosek, że każdy zbagatelizowany aspekt może zdyskwalifikować efekt finalny.

Bibliografia

KRUG, S. Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych. Wyd. 3. Gliwice: Wydaw. Helion, 2014. ISBN 9788324692743.

PALECZNA, D. Aspekty projektowania i oceny systemów informacyjno-wyszukiwawczych bibliotek na początku XXI w. Rozprawa doktorska [online]. Warszawa, 2016. Dostęp 1.06.2019]. Dostępny w: https://depotuw.ceon.pl/bitstream/handle/item/1531/DPaleczna_CC-BY_2016-01-11.pdf?sequence=1.

Opublikowane
2019-11-30
Dział
Sesja III – Biblioteczna infotopia. Koncepcje dostępu do metainformacji