Stowarzyszenia bibliotekarskie na świecie

  • Sabina Cisek
Słowa kluczowe: ACRL, ARL, biblioteki akademickie, biblioteki naukowe, CAUL, dobre praktyki, nauka, SCONUL, stowarzyszenia bibliotekarskie, szkolnictwo wyższe

Abstrakt

Artykuł omawia współczesną działalność zagranicznych, narodowych organizacji bibliotek i/lub bibliotekarzy akademickich i naukowych na przykładzie wybranych stowarzyszeń, w tym  Association of College and Research Libraries (ACRL), Association of Research Libraries (ARL), Council of Australian University Librarians (CAUL) oraz Society of College, National and University Libraries (SCONUL). Przedstawiono ich cele, priorytety i wartości oraz działania praktyczne, ze szczególnym uwzględnieniem twórczych inicjatyw i dobrych praktyk, które mogą stać się inspiracją dla podobnych przedsięwzięć w Polsce. Wskazano na zadania i znaczenie stowarzyszeń bibliotekarskich dla rozwoju edukacji wyższej i nauki, a także – dla doskonalenia pracy bibliotekarzy i specjalistów informacji, w kontekście wymogów dzisiejszego środowiska informacyjnego, gospodarczego i kulturowo-społecznego.

Bibliografia

About CAUL. W: CAUL. Council of Australian University Librarians [online]. 2019. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: https://www.caul.edu.au/about-caul.

About SCONUL. W: SCONUL [online]. 2019. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: https://www.sconul.ac.uk/page/about-sconul.

ACRL eLearning. W: ACRL. Association of College and Research Libraries [online]. 2019. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: http://www.ala.org/acrl/onlinelearning.

ACRL history. W: ACRL. Association of College and Research Libraries [online]. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: http://www.ala.org/acrl/aboutacrl/history/history.

ACRL roadshows. W: ACRL. Association of College and Research Libraries [online]. 2019. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: http://www.ala.org/acrl/conferences/roadshows.

ACRL speaks out. W: ACRL. Association of College and Research Libraries [online]. 2019. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: http://www.ala.org/acrl/issues/acrlspeaksout.

Advocacy and public policy update. W: Association of Research Libraries [online]. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: https://www.arl.org/arl-terms/advocacy-and-public-policy-update/.

ALA JobLIST: a service of the American Library Association and the Association of College & Research Libraries. W: American Library Association [online]. 2019. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: https://joblist.ala.org/.

ARL Academy. W: Association of Research Libraries [online]. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: https://www.arl.org/arl-academy/.

Code of best practices in fair use for academic and research libraries. W: Association of Research Libraries [online]. 2012. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: https://www.arl.org/resources/code-of-best-practices-in-fair-use-for-academic-libraries/.

Code of best practices in fair use for software preservation. W: Association of Research Libraries [online]. 2019. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: https://www.arl.org/code-fair-use-software-preservation/.

College and Research Libraries [online]. Association of College and Research Libraries, 1939 – . [Dostęp 1.07.2019]. ISSN 0010-0870. Dostępny w: https://crl.acrl.org/index.php/crl/index.

Communication and idea sharing . W: ACRL. Association of College and Research Libraries [online]. 2019. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: http://www.ala.org/acrl/proftools/communicationandideas.

CONNAWAY, L.S., HARVEY, W., KITZIE, V., MIKITISH, S. Academic library impact: improving practice and essential areas to research [online]. Chicago: Association of College and Research Libraries, 2017. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/publications/whitepapers/academiclib.pdf.

Digital dexterity – the new skills for learning and research excellence. W: CAUL. Council of Australian University Librarians [online]. 2019. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: https://www.caul.edu.au/programs-projects/digital-dexterity-new-skills-learning-and-research-excellence.

Environmental scan 2019 [online]. [Dostęp 1.07.2019]. Chicago: Association of College and Research Libraries, 2019. Dostępny w: http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/publications/whitepapers/EnvironmentalScan2019.pdf.

Framework for information literacy for higher education. W: ACRL. Association of College and Research Libraries [online]. 2016. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: http://www.ala.org/acrl/standards/ilframework.

JOHNSON, L.R. (red.). Curating research data. Volume one: practical strategies for your digital repository [online]. Chicago: Association of College and Research Libraries, 2017. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/publications/booksanddigitalresources/digital/9780838988596_crd_v1_OA.pdf.

List of ARL members. W: Association of Research Libraries [online]. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: https://www.arl.org/list-of-arl-members/.

Newsletter. W: CAUL. Council of Australian University Librarians [online]. 2019. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: https://www.caul.edu.au/news/newsletter.

Response to the review of the Higher Education Provider Category Standards. W: CAUL. Council of Australian University Librarians [online]. 2019. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: https://www.caul.edu.au/news/response-review-higher-education-provider-category-standards.

SCONUL events. W: SCONUL [online]. 2019. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: https://www.sconul.ac.uk/events.

Task forces. ACRL. Association of College and Research Libraries [online]. 2019. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: http://www.ala.org/acrl/aboutacrl/directoryofleadership/taskforces/tfs.

The SCONUL seven pillars of information literacy: core model for higher education [online]. SCONUL Working Group on Information Literacy, 2011. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: https://www.sconul.ac.uk/sites/default/files/documents/coremodel.pdf.

Welcome to resources for college libraries. W: RCL. Resources for College Libraries [online]. American Library Association, 2019. [Dostęp 1.07.2019]. Dostępny w: http://www.rclweb.net/.

Opublikowane
2019-11-30
Dział
Sesja II – Środowisko bibliotek i bibliotekarzy akademickich