Kim jesteśmy, co robimy, czym dysponujemy – środowisko bibliotek szkół wyższych w Polsce

  • Lidia Derfert-Wolf
Słowa kluczowe: biblioteki szkół wyższych, Polska, Europa, wskaźniki funkcjonalności, statystyka biblioteczna, kondycja bibliotek szkół wyższych

Abstrakt

Referat jest próbą analizy sytuacyjnej bibliotek szkół wyższych w Polsce, w oparciu o dane statystyczne (GUS) i wskaźniki funkcjonalności (AFBN). Dla zobrazowania trendów w wybranych obszarach, dane zaprezentowano na przestrzeni kilku/kilkunastu lat. Wybrane wskaźniki porównano z wartościami średnimi w 13 krajach Europy. Zaprezentowany materiał może służyć zainicjowaniu dyskusji na temat kondycji polskich bibliotek uczelnianych, jak również wspierać bibliotekarzy w działaniach rzeczniczych i kształtowaniu relacji z otoczeniem, szczególnie we własnych uczelniach

Bibliografia

Analiza Funkcjonowania Bibliotek Naukowych [online]. [Dostęp 1.10.2019]. Dostępny w: https://afb.sbp.pl/afbn/.

DERFERT-WOLF, L. Badania wpływu i wartości bibliotek akademickich – narzędzia, pomiary, dobre praktyki. W: SIDOR, M. W. (red.) Biblioteka przyszłości – wyzwania – trendy – zagrożenia. Wybrane zagadnienia z zakresu zarządzania bibliotekami uczelni wyższych. Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu – National-Louis University z 2018, s. 289–306.

DERFERT-WOLF, L. Źródła dochodów bibliotek akademickich oraz inne wskaźniki finansowe w projekcie AFBN. W: ŻOCHOWSKA, J. (red.). Pieniądze dla bibliotek, czyli fundraising biblioteczny, VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Białystok, 29–30 czerwca 2017 r. [online]. Białystok, 2018, s. 119–134. [Dostęp 25.10.2019]. ISBN 978-83-948923-1-9. Dostępny w: https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/handle/11320/7259.

DERFERT-WOLF, L., GÓRSKI, M., JAZDON, A. Finansowanie bibliotek uczelni publicznych. Analiza wybranych wskaźników z lat 2002–2007. Biuletyn EBIB [online]. 2009, nr 8 (108). [Dostęp 25.10.2019]. Dostępny w: http://www.ebib.info/2010/108/a.php?derfert_gorski_jazdon.

Obszary tematyczne. Edukacja [online]. Główny Urząd Statystyczny. [Dostęp 20.10.2019]. Dostępny w: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/.

Obszary tematyczne. Kultura [online]. Główny Urząd Statystyczny. [Dostęp 20.10.2019]. Dostępny w: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/kultura/.

PN-ISO 11620:2017-11 Informacja i dokumentacja. Wskaźniki funkcjonalności bibliotek.

PN-ISO 2789:2016-04 Informacja i dokumentacja. Międzynarodowa statystyka biblioteczna.

Roczniki statystyczne [online]. Główny Urząd Statystyczny. [Dostęp 1.10.2019]. Dostępny w: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne/.

Study of European indicators. The situation of French university libraries compared with other European countries [online]. Association of Directors of University Libraries, 2018. [Dostęp 20.10.2019]. Dostępny w: https://www.sconul.ac.uk/sites/default/files/documents/ADBU-Study-Key-and-Performance-indicators.pdf.

Szkolnictwo wyższe w roku akademickim 2017/2018 (dane wstępne) [online]. Główny Urząd Statystyczny. [Dostęp 20.10.2019]. Dostępny w: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo-wyzsze-w-roku-akademickim-20172018-dane-wstepne,8,5.html.

Szkoły wyższe i ich finanse w 2017 roku [online]. Główny Urząd Statystyczny, 30.11.2018 [Dostęp 20.10.2019]. Dostępny w: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkoly-wyzsze-i-ich-finanse-w-2017-roku,2,14.html.

Opublikowane
2019-11-30
Dział
Sesja II – Środowisko bibliotek i bibliotekarzy akademickich