Rola biblioteki w procesie parametryzacji uczelni

  • Aneta Drabek
Słowa kluczowe: parametryzacja, biblioteki uczelniane, ewaluacja, bibliometria

Abstrakt

Artykuł opisuje zadania bibliotek naukowych związane ze wsparciem procesu parametryzacji uczelni. Biblioteki uczelniane stale rozszerzają zestaw usług dla nauki i naukowców; prowadzą bazy danych, przygotowują zestawienia zawierające różne dane, szkolą i pomagają zrozumieć, na czym polega ewaluacja. Te wszystkie umiejętności mogą pomóc w zdefiniowaniu nowej roli biblioteki po wprowadzeniu w 2018 r. nowej ustawy o szkolnictwie wyższym.

Bibliografia

BUBEL, D. (red.). Zarządzanie wiedzą i informacją w aspekcie parametryzacji uczelni. Częstochowa: Wydaw. Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, 2015. ISBN 9788365179470.

BUSSE-TURCZYŃSKA, E. Wskaźnik „impact factor” i punktacja KBN w Bibliografii Publikacji Pracowników Uczelni. Alma Mater (Lublin) 1999, r. 13, nr 1, s. 174–177. ISSN 1230-0497.

DERFERT-WOLF, L. Systemy informatyczne wspomagające zarządzanie biblioteką. W: WOJCIECHOWSKA, M. (red.). Zarządzanie biblioteką. Warszawa: SBP, 2019, s. 273–308. ISBN 9788365741264.

DAŃDA, A., SZKUP, B., BANASZAK, B., WIEWIÓR, P., WAWER, Ł., ROJEK, M. (oprac.). Ewaluacja jakości działalności naukowej – przewodnik [online]. Warszawa: Zespół Departamentu Nauki MNiSW, 2019. [Dostęp 29.06.2019]. Dostępny w: https://konstytucjadlanauki.gov.pl/content/uploads/2019/03/ewaluacja-jakosci-dzialalnosci-naukowej-przewodnik20190305.pdf.

GÓRSKI, M.M., BUZDYGAN, D. Jak biblioteka może wspierać reputację naukową uczonych i zespołów badawczych. W: PIESTRZYŃSKI, T., JERZYK-WOJTECKA, J. (red.). Biblioteka w społeczeństwie wiedzy: informacja, edukacja, profesjonalizm: konferencja naukowa Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego: materiały konferencyjne. Łódź: Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, 2015, s. 106–116. ISBN 9788380881914.

KOMPERDA, A. Ocena dorobku uczelni w świetle realizacji Ankiety jednostki naukowej za lata 2009–2012. Biuletyn EBIB [online]. 2013, nr 8(144). [Dostęp 24.06.2019]. Dostępny w: http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/130. ISSN 1507-7187.

KOMPERDA, A. Zmiany w systemie dokumentacji publikacji Politechniki Wrocławskiej na potrzeby Modułu Sprawozdawczego PBN. Studia o Książce i Informacji 2016, t. 35, s. 29–46. ISSN 2300-7729.

KOMPERDA, A., MĄKA-STOLINGWA, B. Wykorzystanie bazy dorobku naukowego w ocenie jedno-stek naukowych i jej pracowników – na przykładzie bazy DONA Politechniki Wrocławskiej. Biuletyn EBIB [online]. 2017, nr 176. [Dostęp 27.06.2019]. Dostępny w: http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/565. ISSN 1507-7187.

Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 1 października 2018 r. w sprawie konkursu w ramach programu „Wsparcie dla czasopism naukowych” [online]. [Dostęp 29.06.2019]. Dostępny w: http://www.bip.nauka.gov.pl/inne2/komunikat-ministra-nauki-i-szkolnictwa-wyzszego-z-dnia-1-pazdziernika-2018-r-w-sprawie-konkursu-w-ramach-programu-wsparcie-dla-czasopism-naukowych.html.

Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 marca 2019 r. o pierwszym konkursie w ramach programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” [online]. [Dostęp 4.07.2019]. Dostępny w: http://www.bip.nauka.gov.pl/inicjatywa-doskonalosci-uczelnia-badawcza/komunikat-ministra-nauki-i-szkolnictwa-wyzszego-o-pierwszym-konkursie-w-ramach-programu-inicjatywa-doskonalosci-uczelnia-badawcza.html.

MIERZECKA, A. The Role of Academic Libraries in Scholarly Communication. A Meta-Analysis of Research. Studia Medioznawcze 2019, vol. 19, nr 1, s. 42–55. ISSN 1641-0920.

NORRIS, M., OPPENHEIM, C., ROWLAND, F. The Citation Advantage of Open-Access Articles. Journal of the American Society for Information and Technology 2008, vol. 59, iss. 12, s. 1963–1972. ISSN 2330-1643.

PARUZEL, A. „Rola biblioteki w zakresie parametryzacji uczelni” – 28 Forum Sekcji Bibliotek Szkół Wyższych SBP, Częstochowa, 18 września 2013 roku. Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy 2013, nr 2, s. 170–172. ISSN 1734-6576.

ROZKOSZ, E.A. Ewaluacja osiągnięć naukowych w postępowaniach habilitacyjnych. Kryteria oceny a praktyki ewaluacyjne w naukach humanistycznych i społecznych. Praca doktorska [online]. 2018. [Dostęp 24.06.2019]. Dostępny w: https://repozytorium.umk.pl/handle/item/4834.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej. Dz.U. 2019, poz. 392.

SKUBAŁA, E., ROŻNIAKOWSKA-KŁOSIŃSKA, M. Rola biblioteki uczelnianej w tworzeniu bazy in-formacyjnej szkoły wyższej. W: PIESTRZYŃSKI, T., JERZYK-WOJTECKA, J. (red.). Biblioteka w społeczeństwie wiedzy: informacja, edukacja, profesjonalizm: konferencja naukowa Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego: materiały konferencyjne. Łódź: Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, 2015, s. 197–213. ISBN 978-83-8088-191-4.

SOCIK, I., TONAKIEWICZ-KOŁOSOWSKA, A. Rola bibliotek akademickich w zakresie parametryzacji uczelni – badanie porównawcze na przykładzie wybranych bibliotek uczelni technicznych. Biuletyn EBIB [online]. 2012, nr 3(130). [Dostęp 24.06.2019]. Dostępny w: http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/505. ISSN 1507-7187.

TOMASZEK, M. Od dzieła do chwały... czyli obieg informacji o dorobku pracowników na Uniwersytecie Śląskim [online]. 2019. [Dostęp 4.07.2019]. Dostępny w: https://www.ciniba.edu.pl/wiadomosci/987810-od-dziela-do-chwaly-czyli-obieg-informacji-o-dorobku-pracownikow-na-uniwersytecie-slaskim.

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Dz.U. 2018, poz. 1668.

XXI Konferencja Problemowa "Biblioteki medyczne wobec problemu bibliometrycznej oceny dorobku naukowego uczelni", Poznań 28–29 listopada 2002. Materiały konferencyjne [online]. [Dostęp 25.06.2019]. Dostępny w: http://www2.bg.am.poznan.pl/inne/konferencja/materialy.php.

Opublikowane
2019-11-30
Dział
Sesja I –Biblioteki uczelniane wobec nowej rzeczywistości w szkolnictwie wyższym