Bibliografia – gatunek z przyszłością czy gatunek zagrożony?

  • Jan Kozłowski
Słowa kluczowe: bibliografia, bibliograficzne bazy danych, cyfryzacja, digitalizacja, bibliography, bibliographic databases, digitization, digitalization

Abstrakt

Streszczenie: Artykuł podkreśla fakt, że cyfryzacja, digitalizacja i ich pochodne, takie jak elektroniczne dostarczanie tekstów, wyszukiwanie pełnotekstowe, otwarty dostęp, otwarte dane oraz nauka 2.0 każą przemyśleć sens i współczesne zadania bibliografii jako ogniwa w cyklu tworzenia, obiegu i stosowania wiedzy, naukowej i pozanaukowej.Abstract: Article stresses that digitization, digitalization and its derivatives, such as electronic delivery service, full-search, open access, open data and Web 2.0 make it rethink meaning and contemporary tasks of bibliography as a link in the cycle of creating, circulating and applying knowledge.

Bibliografia

CAPATI, M.K. 10 Indispensable Open Innovation Platforms for Global Corporations [online]. 2015. [Dostęp 14.08.2017]. Dostępny w: http://crowdsourcingweek.com/blog/10-indispensable-open-innovation-platforms-global-corporations/.

KELLY, K. Speculations on The Future of Science. W: Edge [online]. [Dostęp 14.08.2017]. Dostępny w: https://www.edge.org/conversation/kevin_kelly-speculations-on-the-future-of -science.

MANYIKA, J. i in. Disruptive technologies: Advances that will transform life, business, and the global economy. Report [online]. McKinsey Global Institute, May 2013. [Dostęp 14.08.2017]. Dostępny w: http://www.mckinsey.com/business-functions/digital-mckinsey/our-insights/disruptive-technologies.

Going Digital: Making the Transformation Work for Growth and Well-being [online]. OEDC, 2017. [Dostęp 14.08.2017]. Dostępny w: https://ec.europa.eu/futurium/en/system/files/ged/going_digital_longflyer_jan_2017.pdf.

OECD Open Science, Open Innovation And The Digitalisation Of STI-Background Paper DSTI/STP (2016) 14. [Dokument dostępny tylko w sieci OlisNet dla uprawnionych użytkowników – przyp. aut].

PARKER, G.G., VAN ALSTYNE, M.W., CHOUDARY, S.P. Platform Revolution: How Networked Markets Are Transforming the Economy – and How to Make Them Work for You. New York: W.W. Norton & Company, 2016. ISBN 978-0-393-24913-2.

Personalizacja (marketing). W: Wikipedia [online]. [Dostęp 14.08.2017]. Dostępny w: https://pl.wikipedia.org/wiki/Personalizacja_(marketing).

Prawo Moore’a. W: Wikipedia [online]. [Dostęp 14.08.2017]. Dostępny w: https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_Moore%E2%80%99a.

The Next Production Revolution. Implications for Governments and Business [online]. OECD Publishing, 2017. [Dostęp 24.09.2017]. Dostępny w: http://www.oecd.org/publications/the-next-production-revolution-9789264271036-en.htm.

TUOMI, I. The Lives and Death of Moore's Law. First Monday [online]. 2002, vol. 7, nr 11. [Dostęp 14.08.2017]. Dostępny w: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/1000.

Opublikowane
2017-11-30