Biuletyn EBIB https://ebibojs.pl/index.php/ebib <p>"Biuletyn EBIB" jest czasopismem fachowym, tworzonym przez bibliotekarzy dla bibliotekarzy, specjalistów informacji naukowej oraz przedstawicieli innych zawodów, którym bliska jest tematyka bibliotek i dostępu do informacji. Ukazuje się od kwietnia 1999 r. wyłącznie online, w modelu open access, a artykuły od numeru 2/2011 publikowane są na licencji <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl" target="_blank" rel="noopener">CC BY 4.0</a>. Częstotliwość ukazywania się wynosi 6 numerów rocznie.</p> pl-PL lidia.derfert-wolf@ebib.pl (Lidia Derfert-Wolf) joanna.broniarczyk@ebib.pl (Joanna Broniarczyk) czw, 12 wrz 2024 21:48:10 +0200 OJS 3.1.2.1 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 EBIB dla otwartości w nauce, edukacji i kulturze – felieton https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/932 Milena Śliwińska, Marzena Marcinek Copyright (c) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/932 czw, 12 wrz 2024 14:23:14 +0200 Nauka otwarta, czyli prawdziwsza. Dlaczego nauka powinna być otwarta? https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/926 <p>W tekście przedstawiam ewolucję w opisywaniu wyników i prowadzenia badań, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii otwartości i rzetelności. Opisuję, jak w ciągu ostatnich lat nastąpiła znacząca zmiana w normie publikowania badań, zainicjowana przez tzw. kryzys replikacyjny – niemożność odtworzenia publikowanych wyników. Jako rozwiązanie wskazuje się otwartość naukową – transparentność procesu badawczego, udostępnianie danych, a także prerejestracji badań. Dzięki temu można zwiększyć zaufanie do wyników badań, poprawić ich jakość i ułatwić weryfikację. Postępowanie takie nie tylko zwiększa rzetelność badań, ale także przynosi korzyści samym naukowcom. Pozwala im czuć się bezpieczniej, podejmować bardziej ryzykowne badania i skupić się na jakości, a nie liczbie publikacji.</p> Adrian Dominik Wójcik Copyright (c) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/926 czw, 12 wrz 2024 14:44:28 +0200 Po co humanistyce infrastruktura badawcza OPERAS? https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/918 <p>Humanistyka jest dziedziną, która kultywuje różnorodne, lokalnie zakorzenione struktury wiedzy. Wielojęzyczność i lokalność humanistyki spowodowała, że wiele z jej dorobku długo pozostawało na marginesie transformacji cyfrowej, powodując jego słabą widoczność w bazach danych i niską referencyjność. Aby sprostać wyzwaniom stawianym przez współczesną komunikację naukową i systemy ewaluacji nauki, humanistyka potrzebuje sprawnej infrastruktury, która będzie przetwarzać wielojęzyczne zasoby wiedzy i udostępniać je szerokiej publiczności. Infrastruktura badawcza OPERAS odpowiada na problemy komunikacji naukowej w humanistyce, rozwijając narzędzia i usługi oparte na zasadach otwartości.</p> Magdalena Wnuk Copyright (c) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/918 czw, 12 wrz 2024 15:47:51 +0200 Znaczenie i proces certyfikacji zaufanych repozytoriów danych badawczych – MOST WIEDZY Open Research Data Catalog i certyfikat CoreTrustSeal https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/923 <p>W artykule omówiono zagadnienia związane z certyfikacją tzw. zaufanych repozytoriów danych badawczych, ze szczególnym uwzględnieniem certyfikatu CoreTrustSeal, uznawanego za jeden z kluczowych standardów jakości. Proces aplikacji o certyfikat CoreTrustSeal jest szczegółowy i obejmuje gruntowną weryfikację przez ekspertów, co zwiększa zaufanie użytkowników do repozytorium oraz zapewnia długoterminową dostępność i bezpieczeństwo danych. Przykładem polskiego repozytorium spełniającego najwyższe standardy jest MOST Wiedzy Open Research Data Catalog na Politechnice Gdańskiej.</p> Piotr Krajewski, Magdalena Szuflita-Żurawska Copyright (c) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/923 czw, 12 wrz 2024 15:00:32 +0200 Otwarta nauka w projekcie STARS EU https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/931 <p>W artykule przedstawiono plany realizacji idei otwartości nauki w uczelniach zrzeszonych w sojuszu STARS EU, obejmującym dziewięć uczelni z różnych krajów Europy. Omówiono pierwszy etap realizacji projektu wspólnego repozytorium danych badawczych.</p> Marzena Marcinek Copyright (c) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/931 czw, 12 wrz 2024 14:24:38 +0200 Omeka S: otwarte studium bibliometryczne https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/929 <p>Celem szkicu jest prezentacja badań nad stopniem zainteresowania systemem Omeka S w środowisku naukowym, analiza jego potencjału oraz identyfikacja głównych tematów poruszanych w literaturze. Badanie miało na celu również określenie, w jakich krajach i ośrodkach badawczych system Omeka S jest najczęściej wykorzystywany oraz jakie projekty, oparte na tym oprogramowaniu opisano w literaturze. Korzystając z „prostych metod bibliometrycznych” dokonano analizy literatury wykonując kwerendy w bazie Library, Information Science &amp; Technology Abstracts, w Katalogu Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu oraz w bazie Scopus. Następnie dane poddano analizie ilościowej oraz analizie treści. Zainteresowanie Omeka S w środowisku naukowym wykazuje tendencję wzrostową do roku 2023. Ze względu na brak wystarczających danych za rok 2024 trudno jednoznacznie stwierdzić, czy tendencja ta będzie się utrzymywać. Badanie pokazało, że autorzy publikacji pochodzą z wielu krajów, głównie z Francji i Włoch. Oprogramowanie Omeka S przyciągnęło uwagę badaczy z różnych dziedzin i dyscyplin, co przełożyło się na dużą różnorodność tematyczną analizowanych tekstów oraz szerokie zastosowanie przede wszystkim w obszarze humanistyki cyfrowej.</p> Dominik Piotrowski Copyright (c) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/929 czw, 12 wrz 2024 14:30:34 +0200 Menedżery bibliografii jako narzędzia wspierające proces otwartości w nauce https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/924 <p>Otwarta nauka obejmuje szeroki zakres inicjatyw i praktyk mających na celu zwiększenie przejrzystości prowadzonych badań, ich dostępności oraz współpracy naukowej. Menedżery bibliografii doskonale wspierają otwartość w pracy i komunikacji naukowo-badawczej, oferując funkcje, które pomagają badaczom na każdym etapie gromadzenia informacji oraz pisania tekstu naukowego. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na szeroką ofertę darmowych narzędzi typu open source do zarządzania literaturą oraz na znaczenie ich przemyślanego wyboru, zależnie od specyficznych potrzeb i wymagań użytkownika, z uwzględnieniem funkcjonalności wpływających na efektywność pracy badawczej i otwartość w nauce.</p> Edyta Sołtys Copyright (c) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/924 czw, 12 wrz 2024 14:49:52 +0200 Biblioteka – uczelniany ambasador dostępności https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/928 <p>Artykuł omawia proces wdrażania dostępności w Politechnice Poznańskiej w kontekście realizacji projektu <em>Politechnika Poznańska uczelnią otwartą dla wszystkich </em>(POWR). Podstawowy cel opracowania to wszechstronna charakterystyka roli Biblioteki PP jako uczelnianego ambasadora dostępności. Zdefiniowano stan dostosowania jednostki w okresie przed rozpoczęciem projektu oraz szczegółowo omówiono: wkład bibliotecznego członka Zespołu ds. Dostępności, ofertę projektową obejmującą bibliotekarzy, wdrożenia dostępnościowe w BPP (infrastruktura, zasoby). Przedstawiono także kierunek dalszego zwiększania dostępności w odniesieniu do złożonego wniosku projektowego.</p> Sylwia Krajewska Copyright (c) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/928 czw, 12 wrz 2024 14:33:12 +0200 Otwarty na... sukces?! Wywiad z dr. Maciejem Bisagą – data championem i koordynatorem ds. otwartego dostępu na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/925 <p>Rozmowa z dr. Maciejem Bisagą, koordynatorem ds. otwartego dostępu na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, o Dniu Danych Otwartych (DDO), drodze zawodowej, organizacji i otwieraniu danych oraz kształtowaniu się roli data stewarda na Uniwersytecie Śląskim, a także o przyszłości zawodu i ścieżce kariery data stewarda w Polsce.</p> Maciej Bisaga, Katarzyna Dudek, Aneta Kowalska Copyright (c) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/925 czw, 12 wrz 2024 14:46:40 +0200 Directory of Open Access Journals wspiera wieczystą archiwizację czasopism – o projekcie JASPER https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/917 <p>Tekst poświęcony jest prezentacji bezpłatnego projektu archiwizacji cyfrowej zainicjowanego przez DOAJ w roku 2020. Oferowany jest on wydawcom czasopism open access indeksowanym w tym serwisie, których model biznesowy nie pozwala na partycypację w komercyjnych inicjatywach archiwizacji wieczystej. Prezentacja projektu JASPER poprzedzona jest refleksją nad cyfrowym znikaniem, także tekstów naukowych, i krótkim opisem inicjatyw archiwizacyjnych.</p> Natalia Pamuła Copyright (c) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/917 czw, 12 wrz 2024 15:16:08 +0200 Open Science Programme – propozycja treningu dla YUFE https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/927 <p>Komunikat przedstawia inicjatywę podjętą przez zespół z uniwersytetów zrzeszonych w Young Universities for the Future of Europe (YUFE). Zaprezentowano przebieg prac nad Open Science Programme – treningiem przygotowanym dla bibliotekarzy, a także osób wspierających działania naukowe w modelu open science. W tekście przedstawiono charakterystykę oraz krótko- i długoterminowe cele szkolenia.</p> Charlotte Simmat, Milena Śliwińska Copyright (c) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/927 czw, 12 wrz 2024 14:37:20 +0200 Digitalizacja i udostępnienie literatury firmowej z zakresu nauk inżynieryjno-technicznych 1955–1989. Projekt Biblioteki Głównej AGH https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/914 Agata Chwastek, Grażyna Łaciak Copyright (c) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/914 czw, 12 wrz 2024 15:45:32 +0200 Dzień Danych Otwartych – inauguracja Tygodnia Wiedzy w Europejskim Mieście Nauki Katowice 2024 https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/919 Katarzyna Dudek, Aneta Kowalska Copyright (c) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/919 czw, 12 wrz 2024 15:03:57 +0200 Sprawozdanie z VIII Nowego Ogólnopolskiego Forum Bibliotek Pedagogicznych https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/916 Marta Ślusarek, Marta Truszczyńska Copyright (c) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/916 czw, 12 wrz 2024 15:43:24 +0200 Digitalizacja dorobku naukowo-badawczego profesorów Akademii Górniczej w Krakowie w latach 1919-1945. Sprawozdanie z projektu https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/915 Agata Chwastek, Edyta Czekaj Copyright (c) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/915 czw, 12 wrz 2024 15:44:40 +0200